Att du är nervös är ingenting konstigt, och om din inspektör inte sovit under en sten under sina tidigare uppkörningar så är han väl medveten om det.
Att bara stänga av nervositeten är det få, om ens någon, som kan. Nyckeln är att se det som en tillgång istället för ett potentielt hinder. På samma sätt som en viss mängd stress kan förbättra din prestation så kan även lite nervositet hjälpa dig att köra bättre och reagera snabbare.
Själv ska jag köra upp om bara några timmar, min huvudstrategi just nu är att hålla mig så lugn och sansad som jag kan och inte låta tankarna skena iväg om hur illa det kan gå, det är fokus på uppgiften som gäller.
Lägg energin på bilkörningen och förbered dig mentalt på vad du ska göra. ”jag kan!” och ”vad gör jag om ...” är utmärkta sätt att stärka självförtroendet och att förbereda sig inför oväntade händelser.
Under uppkörningen. fokusera på vad som kommer, inte vad som har hänt. Gör du några misstag så sitt inte och tugga på det utan fortsätt köra som vanligt och undvik om möjligt att göra samma fel igen. Att du kör inte perfekt betyder inte att du kommer att kugga. För perfekt är det ingen som kör
Slapna av och lita på dig själv, de flesta som släpps fram till en uppkörning kan köra, det gäller bara att visa det. så slappna av och gör det enkelt, inga onödiga manövrar så ska det nog gå bra
En av de absoluta grundreglerna inom bilkörning är enkelt uttryckt ”Gör inget dumt, gör inget onödigt och ha aldrig bråttom”
Lycka till.