Start > Körkortsforum > Motivation

Motivation

Gäst 2011-09-13 19:37 ! Citera #
Tänkte bara ge lite tips till er som pluggar teori:
Tänk på känslan ni kommer få när ni har körkortet i handen och när ni precis har blivit försedda med en enorm frihet.
Tänk på det när ni pluggar, hitta motiviation, försök se en mening med det hela, då tror jag att det ni lättare lyckas! För hur lätt lär man sig när man har tråkigt? Inte så lätt.

Kämpa på allihopa:D
Gäst 2011-09-13 19:45 ! Citera #
Jag kan lägga till lite tips:

Dagen innan uppkörning: Gå igenom mentalt hur du vill känna dig, lugn, sansad och koncentrerad till exempel!
Se framför dig hur du är när du har dom egenskaperna, och hur du upptäcker hinder och trafikanter perfekt när du är ute och kör. Hur du är glad och hur bra det går.

Se det framför dig!

Så gör de stora idrottsmännen innan en viktig dag. Om dom kan, kan du! Det sitter i huvudet! :)
LarssonK 2011-09-14 00:33 ! Citera #
Mycket bra peptalk!
Jag känner själv att dagen innan vill man sansa sig och skapa sig en vision av hur det är att köra upp/teorin, att göra sig mentalt förberedd gör att man blir mindre nervös och stressad innan proven/provet!
besaro 2011-09-23 06:02 ! Citera #
En positiv inställning och ”rätt” motivation är extremt viktig i många sammanhang, inte minst före, och under en uppkörning.
En sak jag har börjat köra med, redan innan jag började på körskolan är något som jag kallar ”positiv mental energi” och det är precis vad det låter som. Att hela tiden försöka samla på dig positiva bitar när du är med om någonting och kunna plocka fram och använda det vid behov. framförallt när du kör något jobbigt, krävande eller bara tråkigt. det handlar framförallt om att leta efter och ta tillvara på positiva känslor. exempelvis när du gör något du tycker om. För min del så kommer en av de största källorna från musik. Inte bara att lyssna på musik utan även från något av de instrument jag spelar. Jag kan sedan vid behov plocka fram de en del av de positiva intryck och känslor jag upplevt tidigare för att underlätta med det jag håller på med just nu, och för att hjälpa mig att slappna av och behålla ett gott humör. Det kan låta som någonting från new age, men det fungerar oftast mycket bra för mig och är inte alls så svårt eller konstigt som det låter.
Ett annat trick jag brukar använda, som kan låta ännu konstigare är mycket enklare. le.

Att le kan låta fånigt, beroende på situationen, men poängen med det är att det både är löjligt enkelt och oftast väldigt effektivt. Det brukar räcka med att le för sig själv i ett par sekunder för att snabbt fyllas med positiv energi och helt enkelt få den mentala orken som behövs för att fortsätta ett tag till. Det hjälper också med motivationen och hjälper dig att prestera bättre, och under längre tid.
Två metoder jag rekommenderar starkt, bla under en uppkörning där du kan ha nytta av alla fördelar du kan få.
Rebecca 2011-09-29 17:19 ! Citera #
Bra tips!! Ska försöka tänka på det när det är dax!!
Jejja 2011-10-05 23:14 ! Citera #
Tack för fina tips... Oroar mig för uppkörningen.. Ska man visa att man är nervös eller ska man försöka skaka av sig det+ Jag tror att man kan inte göra mer än sitt bästa..Lycka till!
besaro 2011-10-12 10:43 ! Citera #
:)

Att du är nervös är ingenting konstigt, och om din inspektör inte sovit under en sten under sina tidigare uppkörningar så är han väl medveten om det.

Att bara stänga av nervositeten är det få, om ens någon, som kan. Nyckeln är att se det som en tillgång istället för ett potentielt hinder. På samma sätt som en viss mängd stress kan förbättra din prestation så kan även lite nervositet hjälpa dig att köra bättre och reagera snabbare.

Själv ska jag köra upp om bara några timmar, min huvudstrategi just nu är att hålla mig så lugn och sansad som jag kan och inte låta tankarna skena iväg om hur illa det kan gå, det är fokus på uppgiften som gäller.

Lägg energin på bilkörningen och förbered dig mentalt på vad du ska göra. ”jag kan!” och ”vad gör jag om ...” är utmärkta sätt att stärka självförtroendet och att förbereda sig inför oväntade händelser.

Under uppkörningen. fokusera på vad som kommer, inte vad som har hänt. Gör du några misstag så sitt inte och tugga på det utan fortsätt köra som vanligt och undvik om möjligt att göra samma fel igen. Att du kör inte perfekt betyder inte att du kommer att kugga. För perfekt är det ingen som kör :) Slapna av och lita på dig själv, de flesta som släpps fram till en uppkörning kan köra, det gäller bara att visa det. så slappna av och gör det enkelt, inga onödiga manövrar så ska det nog gå bra

besaro

En av de absoluta grundreglerna inom bilkörning är enkelt uttryckt ”Gör inget dumt, gör inget onödigt och ha aldrig bråttom”

Lycka till.

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I dag 22:41
1
I dag 22:06
2
I dag 12:10
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo