Start > Körkortsforum > Halkbanan

Halkbanan

Gäst 2011-09-13 19:24 ! Citera #
För er som oroar er för halkbanan tycker jag att ni kan slappna av. Halkbanan kommer du att klara om du kan manövrera en bil utan problem. Det är bara att ta det lugnt och lyssna på de tydliga instruktioner du får av läraren. Glöm inte bort att ha kul!:)
Gäst 2011-09-13 19:38 ! Citera #
Har du gjort halkbanan?

Jag är lite fundersam över vissa saker! Kör man flera stycken? Kör man med sin körlärare?
Ungefär hur lång tid tar det? :)

Skulle vara bra att veta när jag bokar in! Så himla spännande men också nervöst och kul!
LarssonK 2011-09-14 00:46 ! Citera #
Av vad jag har läst/hört så tar halkbanan en förmiddag ungefär, beror ju på hur många ni är i gruppen. Sen använder man radiokommunikation för att guida eleverna genom halkbanan. :)
adam1992 2011-09-14 09:40 ! Citera #
Jag har gjort halkbanan i en liten stad. Vi var 10 personer uppdelat på 5 bilar. DVS 2 i varje bil. Man turas om att köra och det är absolut inte något att vara nervös inför. Allt du gör är att gasa, bromsa, manövra bilen vid lite halka.

Det tog mig ca 2-3 timmar och de bjöd även på fika ;)
adam1992 2011-09-14 09:41 ! Citera #
Och just det, lärarna satt på en bänk utanför och pratade i walkietalkies till bilarna för mig. Men det kanske är olika för andra, jag vet inte riktigt :)

Hoppas detta hjälpte er med funderingarna!
Gäst 2011-09-15 18:20 ! Citera #
När jag gjorde halkbanan så blev vi indelade i par men när vi började med att mäta bromssträckor och så på torrt väglag, så körde en bilen och den andra mätta bromssträckan. När vi sedan skulle köra bromsa och väja på halt väglag så var vi båda samtidigt i bilen och turades om att köra, men jag antar att det är olika från företag till företag och från ”riskutbildare” till ”riskutbildare”. Detta eftersom att jag har kompisar som körde endast två och två hela tiden.

Det jag säkert vet är att det är en rolig utbildning, det får man inte glömma bort. Även fast man ska lära sig en massa saker så kan det vara kul också:)

MVH Karl
Gäst 2011-09-16 12:09 ! Citera #
Vi åkte i par och fick bromsa i olika hastigheter och väglag och köra kurva. Typ allt vi fick göra. Inget att oroa sig för

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
7
I dag 10:01
3
I går 22:14
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo