Start > Körkortsforum > Väjnginsplikt

Väjnginsplikt

Gäst 2011-09-13 18:37 ! Citera #
Hejsan.

Jag tycker det här med väjningsplikt mot cyklister och gående är lite svårt att förstå. Jag har hört att man inte har väjningsplikt mot cyklister på ett vanligt övergångsställe. Vad är då de vita kvadraterna bredvid övergångsställer till för?

En annan sak är det här med väjningsplikt i samband med sväng. Man har väl väjningsplikt mot alla som är på vägen man ska svänga in på enligt svängningsregeln? Skulle gärna vilja få det här klart för mig.

Tacksam för svar!
Gäst 2011-09-13 19:57 ! Citera #
Hej :)

De vita markeringarna betyder att det är cykelöverfart, alltså, svänger du in vid en cykelöverfart måste du stanna för cyklar: du har väjningsplikt! Om det bara hade varit ett övergångsställe (inga vita kvadrater) så hade du inte haft det, och då hade cyklarna behövt att väja för dig.

Det kan vara bra att tänka på dock, att cyklarna ofta inte är medvetna om det här och kanske kör ändå - bromsberedskap!

När du kör rakt fram och kommer till en cykelöverfart så måste cyklarna stanna. Du har då företräde - men samma sak här. Tänk inte rättigheter, ”jag har företräde, han ska stanna”. Tänk säkerhet, och tänk dig in i att vara cyklist och behöva stanna vid en överfart i spöregn medan du myser i bilen! Inte kul.
gammalutankörkort 2011-09-16 12:00 ! Citera #
Hm, lite oklart för mig ändå.. I verkliga livet skulle jag antagligen lämna företräde för cyklister på övergångställe (ej cykelöverfart) både vid färd rakt fram och i samband med sväng- men hur blir det på teorin? Är det så att bilförare enligt lag inte har väjningsplikt för korsande cyklister? Är det skillnad om de kommer på cykel-eller övergångställe?

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I dag 12:10
13
I dag 08:50
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor