Start > Körkortsforum > Stå på övergångsställe vid grö…

Stå på övergångsställe vid grönt ljus?

Gäst 2011-09-13 18:07 ! Citera #
Hej!

Jag övningskör privat och har problem med en korsning som är lite speciell.
Den har tre filer, en för högersväng, en för rakt fram och en för vänstersväng. Jag har problem med vänstersvängen.

Det är en stor korsning, så de har lagt till ett fält i mitten, halvvägs genom korsningen där man ska vänta på att få svänga vänster. Det får plats två stycken bilar i det fältet.

Om jag är den tredje bilen, och det är grönt, får jag köra fram till vägkanten, alltså stå på ett övergångsställe, för att vänta på att få köra ut i mittenfältet? Vad händer om det blir rött när jag redan står där?

Tack för svar!
Gäst 2011-09-13 20:27 ! Citera #
Man för inte göra så du skall vänta fast att du har grönt ljus annars blockerar du övergång ställe och måttande trafik har då grönt du kan inte köra då heller
Gäst 2012-01-22 18:04 ! Citera #
Man får aldrig stanna på ett övergångsställe. Varken tillfälligt eller under lång tid. Dock får man parkera alldeles bakom övergångsstället, men minst 10 meter framför övergångsstället.
Drax 2023-08-29 17:49 ! Citera #
Gäst 2012-01-22
Man får aldrig stanna på ett övergångsställe. Varken tillfälligt eller under lång tid. Dock får man parkera alldeles bakom övergångsstället, men minst 10 meter framför övergångsstället.
Fel, man får stanna direkt äfter ett övergpngställ men inte direkt innan, minst 10 meter innan
Gäst 2023-08-29 20:55 ! Citera #
Gäst 2011-09-13
Hej!

Den har tre filer, en för högersväng, en för rakt fram och en för vänstersväng. Jag har problem med vänstersvängen.

Det är en stor korsning, så de har lagt till ett fält i mitten, halvvägs genom korsningen där man ska vänta på att få svänga vänster. Det får plats två stycken bilar i det fältet.

Om jag är den tredje bilen, och det är grönt, får jag köra fram till vägkanten, alltså stå på ett övergångsställe, för att vänta på att få köra ut i mittenfältet? Vad händer om det blir rött när jag redan står där?

Tack för svar!
Nu pratar vi i en trafiksignal, du har varken stannat eller parkerat för du står still pga trafikförhållanden..
Du får stå mitt på övergångsstället och ”vänta”
När det blir gult eller rött och du har passarat stopplinjen så får du inte stå kvar, då har du helt plötsligt stannat eller parkerat, utan du måste köra,
De få gånger som detta kan bli en jobbig/farlig situation är när mötande blir kör när de har gult ljus, vilket gör att du får vänta lite till, vilket gör att andra bilar för grön och du rött, men då är det viktigt att köra när du kan och inte fisa, lägga i växel och låta det bli ett problem
Björn He 2023-08-29 21:24 ! Citera #
Gäst 2011-09-13
Hej!

Tack för svar!
Vilken korsning är det du pratar om?

På din fråga om du får stanna på ett övergångsställe så är svaret nej, du får inte stanna på ett övergångsställe. Vid köbildning ska man se till att anpassa sin körning för att undvika risk för att tvingas stanna på ett övergångsställe (eller en cykelöverfart).
Angående ett bevakat övergångsställe ska du inte stanna på övergångsstället då grön signal för fordonstrafiken är på väg att slå om till röd, om du redan hunnit passera stopplinjen medan det än varit grönt ljus, utan då ska du köra vidare, för att undvika blockering av övergångsstället.

Nu vet jag inte om du körde förbi ett obevakat övergångsställe beläget intill en bevakad vägkorsning, med utrymme för endast två bilar mellan övergångsstället och stopplinjen före korsningen, men i en sån situation ska man, om man inte får rum efter övergångsstället, stanna FÖRE övergångsstället medan man väntar på grönt ljus, eftersom det är förbjudet enligt blockeringsregeln att onödigtvis blockera en väg eller bana för korsande trafik, varför man ska anpassa sin hastighet för att undvika stopp på ett övergångsställe. Det är likadant vid köbildning eller annat hinder vid en järnvägskorsning, man får inte färdas in i korsningen med järnväg eller spårväg om man riskerar att tvingas stanna i korsningen för något hinder, utan om man inte kan passera korsningen p.g.a. köbildning eller annat hinder efter korsningen, då måste man stanna före korsningen. Det bästa är att helst inte köra efter framförvarande fordon vid köbildning vid en plankorsning, utan, när man är framme vid korsningen, stanna före korsningen för att iaktta om det framförvarande fordonet kommer att stanna direkt efter korsningen eller fortsätta köra, och sedan passera korsningen, om det framförvarande fortsätter köra så att man kan få rum bakom det efter korsningen.

Angående parkeringsregler så är det förbjudet enligt Trafikförordningen för en fordonsförare att stanna eller parkera på eller inom ett avstånd av tio meter före ett övergångsställe eller cykelöverfart.

Senaste foruminläggen

Rubrik
9
I dag 19:38
3
I dag 18:02
10
I dag 00:37
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo