Start > Körkortsforum > Bruttovikt

Bruttovikt

Gäst 2017-06-08 21:22 ! Citera #
Fahd 2017-06-08
Nya passagerare i bussen? Totalvikt/Tjänsvikt/bruttovikt eller Maxlast?
Oavsett vilket fordon du har så ändras alltid bruttovikten om du plockar upp nya passagerare...
Gäst 2017-06-27 17:21 ! Citera #
Bruttovikt är den vikt du skulle få om du vid givet ögonblick ställde det på en våg.

Bruttovikt varierar till skillnad från tjänstevikt.
Yony 2017-11-08 20:34 ! Citera #
Ni säger att man tar reda på bruttovikten genom att adera till last hur vet jag vad väger lasten?
Bahar 2018-01-19 14:30 ! Citera #
Bagge vikt + Tjänstevikt = Totalvikt
270 kg + 980 kg = 1250 Kg
Gäst 2018-06-02 23:00 ! Citera #
Är totalvikt och bruttovikt samma sak?
Gäst 2018-06-02 23:05 ! Citera #
Gäst 2018-06-02
Är totalvikt och bruttovikt samma sak?
Nej!

Totalvikt är den vikt som bilen är max registrerad för att vara lastad med.
Bruttovikt är vikten i bilen har vid olika tillfällen.
Låt mig skriva ett litet exempel...

Du åker omkring i din bil med en kompis, då har bilen en viss bruttovikt.
Sedan stannar du för plocka upp en till kompis, då har bilen blivit tyngre, och då ändras också bruttovikten.
Samma sak om du tankar din bil som nästan är har tom tank, tankar du då till halv tank så ändras ju vikten på bilen, och därmed ändras även bruttovikten...

Hoppas du förstår vad jag är ute efter.
Gäst 2018-06-02 23:06 ! Citera #
Gäst 2018-06-02
Nej!

Totalvikt är den vikt som bilen är max registrerad för att vara lastad med.
Bruttovikt är vikten i bilen har vid olika tillfällen.
Låt mig skriva ett litet exempel...

Du åker omkring i din bil med en kompis, då har bilen en viss bruttovikt.
Sedan stannar du för plocka upp en till kompis, då har bilen blivit tyngre, och då ändras också bruttovikten.
Samma sak om du tankar din bil som nästan är har tom tank, tankar du då till halv tank så ändras ju vikten på bilen, och därmed ändras även bruttovikten...

Hoppas du förstår vad jag är ute efter.
Tack så mycket, jättebra förklarat.
Gäst 2018-06-06 16:55 ! Citera #
”Totalvikt” är ett specifikt begrepp och ska inte blandas ihop med bilens totala vikt ;)

Totalvikt är summan av tjänstevikt och maxlast och är hur mycket hela fordonet maximalt får väga. Det är en fast vikt som står i registreringsbeviset. Exempelvis har en bil en tjänstevikt på 1500 kg, en maxlast på 500 kg och alltså en totalvikt på 2000 kg. Totalvikten kommer för exempelbilen ”alltid” att vara 2000 kg oavsett hur mycket last du lastar i eller ur den.

Bruttovikten är bilens (totala) vikt vid ett givet tillfälle. Exempelbilen med en last på 100 kg kommer alltså att just då ha en bruttovikt på 1600 kg. Lastar du i en väska till på 10 kg och en kompis på 70 kg är bruttovikten istället 1680 kg.
Jonni 2019-11-22 10:15 ! Citera #
:) jag böver hjälp att räkna hur mycket
Kg per passenger ta mig I bussen.
Exmpel:en passagerar 75 kg
Hur mycket är hans väska väger?
Hadi 2021-03-22 09:03 ! Citera #
Hur räknas tillfälig last ? jag har inte hittat den på fordonsidentitet och kaross

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest