Start > Körkortsforum > Handledare=Förebild

Handledare=Förebild

Gäst 2011-09-12 18:58 ! Citera #
Jag känner att det är väldigt viktigt att ha en bra handledare när man övningskör, speciellt när man endast kör privat. Om man kör privat så är det den enda förebilden man har i trafiken och om det är som i mitt fall att jag har en handledare med stor erfarenhet, så är det en enorm trygghet att bli lärd av denne, eftersom det är så pass viktigt att ha ett passande betéende i trafiken. Därför är det väldigt viktigt att ha en erfaren handledare!
Gäst 2011-09-12 20:16 ! Citera #
Självklart är det väldigt viktigt. Det kommer dock väga ner om din handledare inte kan lära ut ordentligt samt skriker eller helt enkelt gör så att du känner dig osäker. Jag menar dock inte att du ska känna dig för säker. För om du begår ett misstag och inte får reda på det blir det ännu värre.
Gäst 2011-09-13 19:07 ! Citera #
Det som är allra viktigast hos en handledare anser jag är att man är pedagogisk och vänlig.

När min mamma som jag kör med var trött förut idag la hon kommentarer som: Jaha, så du tycker du kan svänga hur som helst utan att blinka?
Då känner man sig bara dum och i vägen.

Då bad jag henne att vara lite pedagogisk och vips så körde jag mycket bättre! En handledare är ens enda stöd när man kör så jag ber alla er handledare att tänka på att det är lätt för er som är proffs, men vi som är nybörjare tänker på så mycket saker att vi lätt kan glömma saker som för er är både självklara och automatiserade!

Tack för att ni tar er tid och läsa, hehe :)
Gäst 2012-01-19 16:29 ! Citera #
Gvietvis är det viktigt att man är stödjande som handledare. Men det är också svårt eftersom man itne vet vad eleven tänker göra. Ibland blir man orolig och kanske opedagogisk. men prata även om det så går det kanske bättre.
frozzarn 2012-01-24 13:11 ! Citera #
Jag känner att småprata med läraren brukar hjälpa mig under körningen, brukar oftast vara väldigt nervös i början av lektionen av oförklarliga anledningar men det släpper efter lite smalltalk.
Mirz 2012-06-26 14:56 ! Citera #
TEO
Jag känner att det är väldigt viktigt att ha en bra handledare när man övningskör, speciellt när man endast kör privat. Om man kör privat så är det den enda förebilden man har i trafiken och om det är som i mitt fall att jag har en handledare med stor erfarenhet, så är det en enorm trygghet att bli lärd av denne, eftersom det är så pass viktigt att ha ett passande betéende i trafiken. Därför är det väldigt viktigt att ha en erfaren handledare!


Det tycker jag med! Man brukar säga att ”äpplena fallar inte långt från trädet”. Och har man exempelvis en pappa som handledare så finns det chans att ens körstil blir som pappans. Jag tror dåliga förare föds av dåliga förare. Det är viktigt att som handledare att själv kunna avgöra om man är rätt person för att handleda. I alla fall i början lägger man ju grunden för den som ska bli lärd och dennes körning.

MVH

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
14
I går 20:04
5
I går 13:17
8
I går 09:49
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo