Hej.
På motorväg ligger jag mest hela tiden på högsta växel. Det jag tänker på är att på påfartssträckan att komma upp i bra hastighet och använder där alla växlar. När jag sedan kör på vägen så tänker jag på att motorbromsa. Om jag ser en husvagn längre fram så släpper jag på gasen istället för att köra för fullt fram till den och sen bromsa. Släpper gasen tidigt, planerar och ser om jag ska köra om eller ligga kvar bakom ett tag. Sen i nedförsbacke släpper jag gasen för att motorbromsa, i uppförsbacke försöker jag utnyttja farten jag har precis innan för att slippa gasa mer och mer. Ser jag långt fram att flera bilar bromsar, släpper jag gasen för att slippa bromsa framme hos dem. Vid ev hastighetsskyltar gör jag likadant och samma om jag ser vägarbete, släpper gasen och motorbromsar.
Så på motorväg ligger jag inte och väljer växlar utan försöker använda motorbroms och planera min körning.
Hur gör du? :-)
Mvh // Veronica
Jag tycker att du förklarade hur det ska gå till väldigt bra
Som Veronica sa; på påfartssträckan måste du få upp farten för att anpassa din hastighet till resterande trafik. Om du vet att du inte kommer att klara av att komma upp i 90 km/h med 2-4 och 3-5 o.s.v (vilket du förmodligen inte kommer att göra) så gör det inte. Samma sak vid uppförsbacke, motorn kommer inte att klara av och dessutom när du är på toppen av uppförsbacken så kommer din motor att motorbromsa mindre p.g.a högre växel. En tumregel är att om du kör på 3:an uppför backen, så ska du ha kvar 3:an när du åker ner, d.v.s samma växel.
Du får helt enkelt känna av situationen och utgå ifrån det. Mer än det kan jag inte säga