EcoDriving innebär samverkan mellan trafiksäkerhet, teknik, miljö och ekonomi.
Du ska t.e.x accelerera bestämt upp till 3000 rpm innan du växlar samt att hoppa över ”onödiga växlar”. Har du tillräckligt med kraft, och situationen inte påkallar en snabb acceleration så kan du t.e.x växla från 2-4, 3-5 och 4-6. Även 1-3 funkar i vissa fall. Men om du t.e.x svänger in på en huvudled med högsta tillåtna hastighet på 70km/h kan du självklart inte hindra eller störa trafiken bakom dig, utan håller till höger och ökar farten markant. Att växla från 1-3 på en parkering är olämpligt.
Du ska även planera din körning, vilket är den viktigaste faktorn enligt mig. I stadstrafik ska man undvika att stanna. Så om du ser ett röttljus, kolla situationen omkring dig, släpp gasen, växla ner successivt och rulla mot trafiksignalen. Förhoppningsvis slår den om till grönt och du behöver inte ens stanna vilket är väldigt uppskattat på uppkörningen och möjligtvis är ett krav.
Försök och inte rivstarta, så det tjuter om däcken. Använd heller inte fotbromsen om så inte behövs. När du motorbromsar (växlar ner till en mindre växel utan att trycka ner gaspedalen) så stryper du konsumtionen. Vilket betyder att du inte slösar bränsle. Kör heller inte på tomgång, utan växla ner till ettan precis innan du stannar.
Källor:
https://korkortonline.se/teori/ecodriving/
STR körkortsboken 19:e upplagan
Förresten, lycka till!