Start > Körkortsforum > Uppkörning i ..........*trummo…

Uppkörning i ..........*trummor*............ Farsta!

Ahmet 2011-09-11 18:11 ! Citera #
Som sagt har jag uppkörning i Farsta.
Nu på tisdag 13e september.
13.50.

Har någon några tips?

Personligen undrar jag hur jag på bästa sätt ska köra ecodriving. Fattar inte :) hur många varv det ska gå tills vilken växel blablabla..

Tack på förhand
panda 2011-09-11 20:30 ! Citera #
Jag körde upp för 2-3 veckor sen typ.

var precis dig själv. känn dig som att det är en vanlig övningskörning.

tänk ingenting med ecodriving. tänk bara på att växla upp o ner i tid för att alla bilar e olika. jag kugga en gång för att jag växlade uppåt för tidigt. så känn motorn ordentligt när du kör. har bilen bra drag då är det bra. sist tänk på att köra mjukt och lugnt. ^^
Gäst 2011-09-12 01:52 ! Citera #
EcoDriving innebär samverkan mellan trafiksäkerhet, teknik, miljö och ekonomi.

Du ska t.e.x accelerera bestämt upp till 3000 rpm innan du växlar samt att hoppa över ”onödiga växlar”. Har du tillräckligt med kraft, och situationen inte påkallar en snabb acceleration så kan du t.e.x växla från 2-4, 3-5 och 4-6. Även 1-3 funkar i vissa fall. Men om du t.e.x svänger in på en huvudled med högsta tillåtna hastighet på 70km/h kan du självklart inte hindra eller störa trafiken bakom dig, utan håller till höger och ökar farten markant. Att växla från 1-3 på en parkering är olämpligt.

Du ska även planera din körning, vilket är den viktigaste faktorn enligt mig. I stadstrafik ska man undvika att stanna. Så om du ser ett röttljus, kolla situationen omkring dig, släpp gasen, växla ner successivt och rulla mot trafiksignalen. Förhoppningsvis slår den om till grönt och du behöver inte ens stanna vilket är väldigt uppskattat på uppkörningen och möjligtvis är ett krav.

Försök och inte rivstarta, så det tjuter om däcken. Använd heller inte fotbromsen om så inte behövs. När du motorbromsar (växlar ner till en mindre växel utan att trycka ner gaspedalen) så stryper du konsumtionen. Vilket betyder att du inte slösar bränsle. Kör heller inte på tomgång, utan växla ner till ettan precis innan du stannar.

Källor:
https://korkortonline.se/teori/ecodriving/
STR körkortsboken 19:e upplagan

Förresten, lycka till!
cali 2011-09-12 20:33 ! Citera #
LYCKA TILL !
............. HÅLLER TUMMARNA FÖR DIG :P

Senaste foruminläggen

Rubrik
12
I går 22:40
6
I går 22:34
11
I går 17:36
8
I går 04:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo