Start > Körkortsforum > Förklaring hur halkan går till

Förklaring hur halkan går till

Gäst 2011-09-08 14:16 ! Citera #
Hej! jag ska förklara hur halkan går till när jag gjorde den! Jag gjorde halkan genom trafikskolan och körskoleläraren bad mig först om legitimation. sen gick jag, körskoleläraren och 2 till ut till bilen. Det första vi fick göra är att tvärnita på vanligt väglag och sen se hur mycket bromssträckan blev och vi fick räkna ut det. Trafikläraren sa först att vi skulle köra i 50 km/h och sen när hon sa stanna så skulle vi tvärnita. sen gjorde vi det igen i 70km/h. Sen skulle vi göra samma sak men i halt väglag. Sedan övade vi på att köra på krokig väg där det var markerat med vit linje så vi skulle känna på hur det var att sladda och jag kan säga såhär att jag sladdade ganska mycket :). sedan skulle vi väja för 3 mjuka pinnar i marken som vi låtsades att det var en älg eller en bil. Då skulle vi gasa upp i 50 och 70 km/h och sen skulle läraren säga att vi skulle väja antingen höger eller vänster. Sedan fick vi prova på att köra i halt väglag nerför en brant liten backe där det var stopplikt och ingen av oss kunde stanna vid stopplinjen för det var så halt. Sedan fick vi testa på hur det är att krocka och vi fick sitta i passagerarstolar där körläraren skulle skuta ner oss för något med bilbälte på. Sedan fick vi testa på att sitta i en bild där körläraren vände på bilen så vi fick testa hur det var att sitta upp och nervänd med en bil och det var häftigt! :) Sen var det slut och vi åkte hem till trafikskolan! ;) :)
Gäst 2012-01-15 21:30 ! Citera #
Men det var verkligen i detalj. Jag har hört att det kan vara lite olika. Är det fler som har gjort detta och har exakt likadan erfarenhet eller finns det olika variationer?
Kaninen 2012-01-16 20:57 ! Citera #
Med den beskrivningen känner jag att det hade varit bra att göra halkan ganska tidigt för att just känna på allt i ett säkert sammanhang, särskillt om man börjar övningsköra under vinterhalvåret... Tack för ett bra inlägg!
Gäst 2012-01-16 22:15 ! Citera #
Kul med förklaring :)
Gäst 2012-01-25 11:54 ! Citera #
katja
Men det var verkligen i detalj. Jag har hört att det kan vara lite olika. Är det fler som har gjort detta och har exakt likadan erfarenhet eller finns det olika variationer?


Jag vill minnas att min halkkörning gick till ungefär som Marie8 beskrev. Vi hade dock ingen trafikskolelärare i bilen. Vi satt två elever i varje bil och så stod halkkörningsledaren i något torn mitt på banan så hon kunde se oss hela tiden och så kommunicerade hon med oss över radio. Så vi fick turas om i paren om att sitta vid ratten och vi fick instruktioner direkt i bilen, men kunde inte svara eller ställa frågor. Men som tur var så kände vi aldrig något direkt behov för att kunna prata med henne heller, instruktionerna räckte gott och väl.
Gäst 2012-01-29 23:33 ! Citera #
Bra med så nogrann förklaring. Men jag undrar en sak..Hörde för ett tag sedan att det skulle bli olika regler vid uppkörning och halkan beroende på om det var vinter eller sommar när man tar körkortet. Någon som vet? Låter ju jättekonstigt.
rollonup 2012-01-31 17:27 ! Citera #
stargirl
Bra med så nogrann förklaring. Men jag undrar en sak..Hörde för ett tag sedan att det skulle bli olika regler vid uppkörning och halkan beroende på om det var vinter eller sommar när man tar körkortet. Någon som vet? Låter ju jättekonstigt.


Hur skulle det vara? Halkbanan är ju konstant, inte så att man måste vänta på att det ska finnas snö/ slask på vintern eller regn på sommaren.
PumpBolaget 2012-04-21 15:02 ! Citera #
Bra förklaring, tackar! :)
Zigge 2014-11-24 17:59 ! Citera #
Att sitta i stolen som simulerar krock samt i bilen som vänds upp och ner är inte obligatoriska moment, utan frivilliga.
Jossan-88 2014-11-25 23:50 ! Citera #
Gäst


Jag vill minnas att min halkkörning gick till ungefär som Marie8 beskrev. Vi hade dock ingen trafikskolelärare i bilen. Vi satt två elever i varje bil och så stod halkkörningsledaren i något torn mitt på banan så hon kunde se oss hela tiden och så kommunicerade hon med oss över radio. Så vi fick turas om i paren om att sitta vid ratten och vi fick instruktioner direkt i bilen, men kunde inte svara eller ställa frågor. Men som tur var så kände vi aldrig något direkt behov för att kunna prata med henne heller, instruktionerna räckte gott och väl.


Precis så gick min halkkörning också till, vi satt 2 i varje bil, men vi kunde däremot prata med vår instruktör via komradion som satt i bilen :) Jag gjorde min halkkörning på Ytong banan som ligger strax utanför Kumla. Det var en av dom roligaste körlektioner jag var med om :D

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
91
I dag 19:28
6
I går 21:48
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest