Start > Körkortsforum > Självständig vändning och på e…

Självständig vändning och på ett bar sätt!

Gäst 2011-09-08 13:29 ! Citera #
Hej! När jag hade körlektion så bad min körskolelärare att göra en självständig vändning och jag tittade efter var jag kunde vända men körde förbi alla möjligheter. Mitt tips till er är att vara lugna och inte få panik om ni missar 2-3 vändmöjligheter. Jag ska nu berätta hur ni kan vända på ett bra och riktigt sätt. Om ni kör i ett villaområde där det är massa barn som springer ut på vägen, bilar som kör fort i korsningar och bilar som åker ut från bostadsutfarterna så vänder ni såhär:
1.Ni kan vända genom att stanna i en korsning på den ”större vägen” och sen backa in på den ”mindre vägen”
2. Ni kan göra en U-sväng genom att vända på en återvändsgrej. Det ni ska tänka på när ni vänder är först: 1. innerspegeln 2. ytterspeglen 3. tecken 4. döda vinkeln och sen sväng.
3. Den tredje sättet att vända på är att göra en ”saxvändning” i ett villaområde. då svänger ni först till vänster. sen lägger i backen, backar åt höger. svänger lite vänster och kör fram lite. backar lite åt höger och sen kör därifrån

Om ni ska vända på landsväg är detta sättet att vända bra:
1. stanna på den större vägen och backa in på en mindre väg eller en lucka eller en busshållsplats.

Tänk på att du aldrig får vända där det är skymd sikt!!!

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I dag 12:10
13
I dag 08:50
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov