Det är så här att det är en väg som jag brukar köra på rätt ofta och jag vet att det är max 70 km/h , men om man tar en annan väg som ansluter till 70 vägen ser man ingen hastighetsskylt förän efter 1-2 trafik korsningar.
Min fråga är vilken hastighet ska man anpassa sig till då?
Körkortonline > Körkortsforum > Hastigheten på en väg?
Hastigheten på en väg?
Hej.
Jag brukar tänka så här:
Landsväg 70km/h
Tättområde 50km/h
Så kör jag så tills jag ser nästa skylt. :-)
Jag brukar tänka så här:
Landsväg 70km/h
Tättområde 50km/h
Så kör jag så tills jag ser nästa skylt. :-)
Skulle detta vara på en uppkörning så ska du helt enkelt utgå ifrån den hastighetsskylt du såg senast. Alltså inte ta för givet att det är 70 km/h på vägen, för då kan det sluta med att du inte får körkortet.
Grundhastigheten är ju 70 men du kan ju alltid hålla 50 i en kortare sträcka om du är osäker.
Annars ska du ju som sagt följa hastigheten från den väg du kom, den skylt du såg senast!
Annars ska du ju som sagt följa hastigheten från den väg du kom, den skylt du såg senast!
Precis. Den senaste hastihetsskylten gäller. Annars är ju grundhastigheten inom tätbebyggtområde 50 km/h och utanför 70 km/h.
Precis som föregående skriver brukar jag resonera om jag inte sett en skylt på länge. Är man i ett tätbebyggt område så BÖR det vara 50km/h och kör man på en landsväg BÖR det vara 70km/h.
Men självklart kan det på tätbebyggt område också vara så att det är 30km/h p.g.a många olika orsaker som t.ex. en skola i närheten eller så.´Och på landsvägen skulle det kunna vara 90km/h. MEN, det du bör tänka på är ju att det alltid är bättre att köra 20km/h för sakta än för fort vid t.ex. uppkörning
Men självklart kan det på tätbebyggt område också vara så att det är 30km/h p.g.a många olika orsaker som t.ex. en skola i närheten eller så.´Och på landsvägen skulle det kunna vara 90km/h. MEN, det du bör tänka på är ju att det alltid är bättre att köra 20km/h för sakta än för fort vid t.ex. uppkörning
Gäst 2016-03-12
Dä ä ba å gasa fullt
adam1992 2011-09-14
Precis som föregående skriver brukar jag resonera om jag inte sett en skylt på länge. Är man i ett tätbebyggt område så BÖR det vara 50km/h och kör man på en landsväg BÖR det vara 70km/h. Men självklart kan det på tätbebyggt område också vara så att det är 30km/h p.g.a många olika orsaker som t.ex. en skola i närheten eller så.´Och på landsvägen skulle det kunna vara 90km/h. MEN, det du bör tänka på är ju att det alltid är bättre att köra 20km/h för sakta än för fort vid t.ex. uppkörning