Start > Körkortsforum > Går bara sämre o sämre.......

Går bara sämre o sämre.......

Anna23 2011-09-01 09:20 ! Citera #
Jag har nu kört 18 enkel lektioner a 40 min.Jag har tyvärr ingen att övningsköra med så kör enbart på trafikskola.

Håller fortfarande på med upp o nerväxling och hade lektion senast igår som gick åt skogen. Min lärare har tidigare sagt till mig VAD jag ska göra hela tiden. Gårdagenslektion sa han INTE så mycket utan var mest tyst och ja gick helt åt skogen. Blev bla att jag växlande alldeles för tidigt, gjorde några för kraftiga inbromsningar och nu blir det fortsatt träning på upp och nerväxling minst 3 lektioner till fast min bilskolelärare sa lektionen innan att jag skulle få börja köra i stadstrafik (kör nu i ett villaområde).

Dock vet jag felet istället för att tänka själv tidigare lektioner har jag enbart lyssnat på min trafiklärare och inte ”tänkt” själv. Vet jag borde ha sagt till min trafiklärare mycket tidigare men varje gång jag gör ”fel” så blir han grinig och suckar. Detta bidrar till att jag INFÖR varje körlektion och under körlektionen är nervös vilket påverkar körningen.

Vet inte alls vad jag ska göra riktigt? men iallfall känns som det går sämre o sämre och att det bara tickar iväg massa pengar. Jag har inte frågat hur många lektioner till jag behöver men ja lär ju vara en hel del. Sen de jag fått öva på är starta o stanna bilen (inga problem) och upp och nedväxling, kört runt i ett villa område med lite lite bilar. Då fattar ni hur mycket det är kvar!
Gäst 2011-09-02 06:59 ! Citera #
Jag rekommenderar starkt att försöka hitta någon privat handledare. Det skulle hjälpa enormt.
Veronica 2011-09-02 19:48 ! Citera #
Hej.

Nu har jag själv inte börjat att ta lektioner ännu men rent spontan så upplever jag att du behöver byta lärare alt trafikskola. Du har hamnat i en ond cirkel där du mental redan har dömt dig själv att misslyckas innan lektionen pga de reaktioner du har fått av din lärare. Jag hade aldrig fixat att åka med en lärare som reagerar så, de är ju utbildade pedagoger och alla som kommer till dem behöver lära sig annars hade de ju inte haft något jobb.

Som sagt har jag bara kört privat än så länge men det som fick mig att komma igång med upp och nedväxling ordentlig det var att köra landsväg 70, 80 och 90väg. Där har du en växel under längre tid och hinner då lära dig hastighet, varvtal och hur motorn känns i olika lägen. När man köra i tättområde, villaområde osv är det inte samma flyt och det är svårare att känna in bilen och dess växlar. Men jag är ingen expert, men så har min erfarenhet varit. Vet att det står i teori böckerna att landsväg inte är det första man ska köra, men jag är tacksam för att min handledare såg till att jag blanda in lite landsväg efter bara några gånger bakom ratten. Det har ”räddat” min rädsla för att köra bil och dessutom hjälpt till att lära mig eco-körning. Hade jag bara åkt runt i villa områden osv hade jag nog för att få trygghet hängt på kopplingen och så låg växel som möjligt!

Så våga säg ifrån, det är dina pengar! Byt lärare!
Hoppas det kommer att gå bättre för dig!

Mvh // Veronica
Gäst 2011-09-04 23:51 ! Citera #
Veronica
Hej.

Nu har jag själv inte börjat att ta lektioner ännu men rent spontan så upplever jag att du behöver byta lärare alt trafikskola. Du har hamnat i en ond cirkel där du mental redan har dömt dig själv att misslyckas innan lektionen pga de reaktioner du har fått av din lärare. Jag hade aldrig fixat att åka med en lärare som reagerar så, de är ju utbildade pedagoger och alla som kommer till dem behöver lära sig annars hade de ju inte haft något jobb.

Som sagt har jag bara kört privat än så länge men det som fick mig att komma igång med upp och nedväxling ordentlig det var att köra landsväg 70, 80 och 90väg. Där har du en växel under längre tid och hinner då lära dig hastighet, varvtal och hur motorn känns i olika lägen. När man köra i tättområde, villaområde osv är det inte samma flyt och det är svårare att känna in bilen och dess växlar. Men jag är ingen expert, men så har min erfarenhet varit. Vet att det står i teori böckerna att landsväg inte är det första man ska köra, men jag är tacksam för att min handledare såg till att jag blanda in lite landsväg efter bara några gånger bakom ratten. Det har ”räddat” min rädsla för att köra bil och dessutom hjälpt till att lära mig eco-körning. Hade jag bara åkt runt i villa områden osv hade jag nog för att få trygghet hängt på kopplingen och så låg växel som möjligt!

Så våga säg ifrån, det är dina pengar! Byt lärare!
Hoppas det kommer att gå bättre för dig!

Mvh // Veronica

Prova att köra långsamt och i industriområden med breda filer osv, efter ett tag kmr du märka att du fått in känslan och då kmr du bli mer självsäker. Det kmr automatiskt tro mig, och om din lärare e så efterbliven kan du fråga honom vad hans problem är? I annat fall kan du försöka byta trafikskola och kanske satsa på utbildningen istället för hur mkt det kostar? Ibland kostar bra saker mkt, själv betalade jag ca 1000 kr för en körlektion men ja lärde mig väldigt mkt på de lektionerna.
Gäst 2011-09-12 13:04 ! Citera #
Som tidigare nämnt så är det ju bra att försöka hitta en privat handledare. Då kostar det ju inte så mycket per gång man ska ut och köra.

Annars kan jag varmt rekommendera att byta trafikskola om läraren gör dig nervös. Kemin mellan lärare och elev kan göra enorm skillnad.
Min första trafikskollärare brukade bli väldigt irriterad och slänga ur sig saker som ”det måste ju vara något fel på dig”, så fort jag gjorde något fel. Det ledde till att allt som kunde förknippas med bilkörning blev fruktansvärt ångestladdat och jag kände tillslut att jag inte hade tagit emot ett körkort ens om jag hade fått det i flingpaketet. Jag ville bara inte ha körkort längre.
Men så bytte jag från bergmansgatans trafikskola till kållereds trafikskola och allt blev mycket bättre. Nu har jag tillslut fått mitt körkort - trots den där usla läraren jag började med.
Gäst 2011-09-15 19:14 ! Citera #
Jag tror personligen att du måste mängdträna lite hemma om du har möjlighet till det. För stora mellanrum mellan körningarna resulterar i att du faller tillbaka på ruta ett (i början av utbildningen) då du inte har någon rutin att falla tillbaka på. Detta tror jag är problemet, men om du inte har någon möjlighet till mängdträning hemma så finns det väl inte så mycket mer alternativ än att ta fler körlektioner.

Önskar dig lycka till:)

MVH Karl

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I dag 12:10
13
I dag 08:50
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest