Start > Körkortsforum > Uppkörningsfrågor

Uppkörningsfrågor

Anonym 2011-08-29 15:00 ! Citera #
Hej!

Har uppkörning imorgon. är skitnervös har några frågor

om uppköraren säger komma tillbaka till samma väg kan man då stanna vid busshpl och vända? vid situationen finns det inga bussar. om det finns en återvändsgränd ska köra in och vända? samt om kör en 70 väg, sedan kommer man till en rondell ska man då släppa gasen och växla till från 5 till 3?

är skitnervös
panda 2011-08-30 10:03 ! Citera #
Nej helt fel. du ska alltid ha 2an i rondeller. aldrig mer. du får absolut inte använda busshållsplatsen för att vända.
Gäst 2011-08-30 13:36 ! Citera #
2an i mindre rondeller men du kan inte ha 2an i store rondell med flera filar
inspektörn 2011-08-30 18:45 ! Citera #
Panda, varför får man inte använda busshållplatsen?
Varför måste man alltid ha 2:an i?
Gäst, du är närmare sanningen om växelval än Panda, men ni båda har ingen aning om bilkörning.
Man skall använda den växel som är lämplig för den trafiksituation man är i just nu! I en cirkulationsplats kan det vara 2:an, det kan också vara 5:an allt beroende på situationen!
Gäst 2011-08-30 18:59 ! Citera #
5an i en rondell är du ute o cyklar aldrig hört oavsett trafik situation kan du inte komma in med 5 när jag gick i skolan det har jag lärt mig och tack o lov har jag körkort
inspektörn 2011-08-30 19:17 ! Citera #
Gäst, det går alldeles utmärkt att köra på 5:ans växel genom en cirkulationsplats om den är av en sådan storlek att det är möjligt(finns ett flertal där jag bor) och bilen är utväxlad på ett sådant sätt att det är möjligt och sikten medger det och att du kan anpassa hastigheten och att du vet vad du gör bakom ratten och att du är beredd att växla ner och ........
Det finns en massa saker som möjliggör det, lås er inte vid tänket: -Jag måste göra så här jämt för det har jag lärt mig......
I mindre cirkulationsplatser än ovan nämnda är ofta 3.an ett bra alternativ, men betänk vad jag sagt om situationen!
Trafikskolorna lär nybörjare att framföra ett fordon, en rutinerad bilförare som har många tusentals mil i kroppen KÖR bil!
Visst du har körkort, men när du lärt dig KÖRA bil, så inser du vad jag menar!
Anonym 2011-08-30 19:25 ! Citera #
Jag klarade uppkörningen, dock klagade han mkt
inspektörn 2011-08-30 19:52 ! Citera #
Grattis!
var körde du någonstans?
anonym 2011-08-30 20:13 ! Citera #
Tack, Göteborg:)
inspektörn 2011-08-30 20:34 ! Citera #
Mölndal eller Hisingen?

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor