Start > Körkortsforum > Är jag ensam om att känna såhä…

Är jag ensam om att känna såhär?!

Zofiacecilia 2011-08-25 19:17 ! Citera #
Jag har kört 14 lektioner på körskola nu ute i trafiken, i stadstrafik och på landsväg. det går bra och jag känner mig säker när bilskoläraren har dubbelkommando,men han behöver inte använda det ofta. övningskör med pappa oxå, dock bara på platser där det inte är någon trafik och där det är stora ytor, har kört många gånger med honom på samma ställe och börjar bli less på stället och klarar av alla saker man kan utföra på ett sådannt ställe. skulle så gärna vilja köra i trafiken med pappa men vet inte om jag ska våga då han inte har dubbelkommando. är jag onormal om att känna så? tror ni jag är redo för att köra ute i trafiken med pappa eller ska jag vänta.ska tillägga att jag har inbokat körprov den 20:e.
daanieel21 2011-08-25 20:37 ! Citera #
Om du har tagit 14 körlektioner tror jag garanterat att du klarar dig. I vilka situationer är det som din lärare har fått använda dubbelkommando? Det gäller att du försöker att inte tänka på vad trafikanterna runt om dig tycker, eftersom vi alla varit nybörjare. Jag tycker du ska försöka att börja köra på lite mer trafikerade vägar eftersom du tränar mer när du utsätter dig för situationer du inte är van vid.
Gäst 2011-08-28 18:58 ! Citera #
Jag tror också du klarar att ge dig ut på mer trafikerade ställen. Ni kan ju börja med ”berättande körning” som det kallas. Du tänker högt och berättar allt du ser och allt du gör i detalj. Din pappa kan då rycka in i tid och tala om eventuella hinder du inte hunnit se. Det blir ju mycket säkrare och bättre! Lycka till!
evelinafj 2011-08-31 15:23 ! Citera #
Jag är nästan helt övertygad om att du kommer klara att köra utan dubbelkommando i bilen. Om du redan har kört 14 lektioner med skolan borde ju ni ha gått igeom de flesta momenten och du borde ha koll på det mesta, vem som ska väja för vem, när du ska ha bromsberedskap osv. Du kanske till och med blir en bättre förare när mer ansvar läggs över till dig; när du kör med din pappa kan ju inte han bromsa för dig osv, vilket gör att du tvingas bli mer observant i trafiken och således utvecklas snabbare.

Plugga teori, så du har trafikreglerna för dig, ut och kör med din pappa och lita på dig själv så ska du se att det kommer att gå lysande :D
DaFa 2011-09-04 16:33 ! Citera #
Absolut ska du ut bland trafiken och köra!
Nu var det över en vecka sen du skrev ditt inlägg och förhoppningsvis har du vågat dig iväg!
Ett tips är att första gången köra i ett område du känner till bra och kanske bara en kortare sträcka.
Ni kan ju åka först när din pappa kör och se ut en lämplig sträcka, t.ex. mest rakt fram med ett par högersvängar och plats där det går att stanna sen om ni vill byta när ni ska åka tillbaka (om det inte går att högersvänga runt hela kvarteret).
På det sättet kommer du känna dig säkrare med vetskapen att du inte behöver göra så svåra saker samtidigt som du får känna på hur det är att åka bland trafik utan vetskapen om dubbelkommando.
Sen är det bara att fylla på turen när du känner att du vågar mer.
bilfrida 2011-09-05 19:11 ! Citera #
Hej!

Om du har ett inbokat körprov inom snar framtid kan jag bara se två lösningar. Den första är att du kör, om du INTE klarar av att köra i en vanlig bil så ska du absolut inte har bokat uppkörningen eftersom du utan tvekan inte ska ha körkort. Om du inte klarar av att köra en vanlig bil kommer du inte kunna ha körkort. Så jag tycker att du ska lära dig det elller avboka uppkörningen!
Det kanske låter hårt men det är den enda lösningen jag kan se:)

hoppas det löser sig!:)

Frida

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I dag 12:10
13
I dag 08:50
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor