Start > Körkortsforum > 8 viktiga frågor, ta en titt

8 viktiga frågor, ta en titt

yeah 2011-08-25 01:08 ! Citera #
Hejsan! Jag börjar närma mig teoriprovet samt uppkörningen, har övningskört i perioder men har nu senaste månaderna kört mycket utan mellanrum. Jag har skrivit ner punkterna jag har en del problem med, extra stort problem är punkt 4. Jag vore helt sjukt glad om alla som tittar förbi denna tråd skriver något som kan hjälpa och motivera mig, för jag är nära nu, närmre än vad jag nånsin varit.. Punkterna nedan är vad jag har problem med i alla fall, jag vore så jävla glad om ni kunde skriva ner lite längre än vad ni brukar gällande hur jag kan förbättra mig själv till 100% gällande varje punkt.

1 - Slappna av i kroppen och huvudet när jag övningskör.
2 - Se inte körkortet som en omöjlighet i ditt huvud.
3 - Bli snabbare.
4 - Koncentrera mig till 100% på ALLT HELA TIDEN
5 - Rörligare blick, mer uppmärksam på allt.
6 - Ta bort nervositet vid övningskörning.
7 - Planering.
8 - Bestämdhet.

Hur kan jag bli bättre på dessa 8 punkter?

OBS ; Alltid haft koncentrationssvårigheter, men det ska nog gå att lösa ändå.

MVh
Zofiacecilia 2011-08-25 18:35 ! Citera #
Känner igen mig lite med dessa problem. så jag har själv svårt att finna någon lösning på dessa saker men på vissa kan jag hitta någolunda bra lösningar.

2. tänk att du ska ha ett körkort, du ska klara detta! alla andra klarar att ta körkort förr eller senare så varför skulle inte du klara av det? ge dig fan på att du klarar det och tro på dig själv. tänk absolut inte något som ”jag får aldrig körkort” det påverkar mer än vad du tror. mycket sitter i hjärnan.

7. Genom att ha god tid till planeringen så blir du mindre nervös och hinner med alla saker du ska göra mycket bättre. gör en sak i taget. ett exempel: när du ska svänga till höger, börja med att ta en titt i backspegel och en titt i höger ytterspegel och glöm inte döda vinkeln, när du gjort det ger du tecken och håller mot höger, bromsar något och växlar eventuellt ner. kollar om det är klart och börjar köra vidare. genom att planera in steg för steg blir det lättare.

8. som sagt mycket sitter i hjärnan, ge dig fan på att du ska klara av saker. intala dig det ;)
Gäst 2011-08-27 01:48 ! Citera #
Zofiacecilica ; Tack så mycket för svar.

Jag behöver verkligen mer svar här, alla som läser denna text - snälla skriv era funderingar. Jag är väldigt nära nu och behöver all tips jag kan få angående dessa punkter. Studerar förövrigt både i körkortsboken, str’s egna trafikfrågor och en del här.

MVH
Gäst 2011-08-28 20:22 ! Citera #
Hej, jag känner igen mig på punkt fyra. Jag kör ju rätt bra fast det är att jag inte kan ha 100% koncentration hela tiden. I början av körlektionen så går det bra men kanske efter 20-25 minuter så börjar de bli lite sämre och jag missar lite grejer. Är det någon som har nått tips på hur man kan bli bättre med koncentrationen ute i trafiken?
yeah 2011-08-30 19:16 ! Citera #
Tack för ditt svar.

Jag behöver verkligen fler ideér och era synpunkter.. Närmar mig väldigt just nu, behöver lära mig hur jag kan arbeta på dessa punkterna.
sncr 2011-09-06 03:19 ! Citera #
Ingen som har något att tillägga?
Suga_brown 2011-09-09 14:33 ! Citera #
Gud vad skönt att man inte är ensam om dessa 8 punkter :o men åt andra sidan är det jobbigt för jag vet vad du går igenom :cry: . Jag skulle också vilja veta andra folk tips och råd.
PS. jag har inte bokat uppkörning än pga av dessa punkter. Men jag kan bara säga att jag kommer ta körkortet förre än senare.
Du måste börja tror på dig själv , detta säger dels för dig och för mig själv. Sluta till tala dig saker som för dig att tappa hoppet.
DU kommer att ta körkortet. /// Mvh: Suga_brown
raggemurre 2011-09-11 13:25 ! Citera #
Försök planera, det har jag själv svårt med ifall jag inte vet vart man ska köra nånstans. Men försök uppfatta alla skyltar tidigt och därefter planera din körning. Försök att vrida huvudet lite mer för att verkligen visa att du kollar i speglarna o dödvinkeln, dvs överdriv rörelsen
Gäst 2011-09-12 01:28 ! Citera #
Nästa gång du sätter dig i bilen för att övningsköra borde du börja med att koncentrera dig på de punkterna. Ta en i taget.

Om vi tar t.e.x punkt 5. Försök och fullfölja den punkten. Kolla inner och backspeglarna regelbundet, fixera blicken långt bort för att upptäcka eventuella inbromsningar (vilket tar oss in på punkt 7). När du ser ett rött ljus längre fram, kolla runtomkring dig, släpp gasen, växla ner (glöm inte att kolla bakåt då du kommer att bromsa in p.g.a nedväxlingen och ingen gas). Innan du är framme växlar ljuset om till grönt och du slipper stanna, du blir belåten samtidigt som du värnar om miljön. Gör även som Zofiacecilia skrev.

Tänk inte att du inte kommer att ta körkortet. Alla i världen kan ta körkort, varför skulle du inte klara det? Om du börjar tänka negativt så går det ofta negativt, främst undermedvetet. Tänk positivt så kommer det att gå bra.

Avslappningen kommer att komma automatiskt (punkt 1 och 6), oftast när du känner dig säker med din körning. Personligen har jag problem med punkt 5, men jag försöker att få det till en vana. När du väl gör det till en vana så blir det mycket lättare.

Lycka till vettja! :D

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I dag 12:10
13
I dag 08:50
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest