Start > Körkortsforum > Studera inför Körkortet

Studera inför Körkortet

Immanuel 2011-08-24 00:00 ! Citera #
Hej, jag har aldrig kört bil eller haft en teori bok öppen.. och undrar;

1) Hur långt tid kan det ta att lära sig in teorin samt praktiken? (är snabb lärd)
2) Hur mycket kan det kosta om man inte har en egen bil?
3) Tycker ni jag borde skaffa en bil innan jag börjar övningsköra?

Skulle det finnas en chans att ta körkortet under 3 veckor om man aldrig kört förut?
Gäst 2011-08-24 14:13 ! Citera #
Under 3 veckor är jag skeptisk till, men vem vet
Zofiacecilia 2011-08-24 17:24 ! Citera #
Ja om du pluggar teori och körning väldigt intensivt så tror jag säker du klarar det :) men det gäller att ligga i ordentligt.
daanieel21 2011-08-25 18:32 ! Citera #
3 veckor känns ganska lite med tanke på att du inte har tillgång till bil hemma. Det som kan funka är om du tar en intensivkurs och satsar all tid du har på att plugga och köra. Lycka till i alla fall :)
slammaren 2011-08-27 08:56 ! Citera #
Immanuel
Hej, jag har aldrig kört bil eller haft en teori bok öppen.. och undrar;

1) Hur långt tid kan det ta att lära sig in teorin samt praktiken? (är snabb lärd)
2) Hur mycket kan det kosta om man inte har en egen bil?
3) Tycker ni jag borde skaffa en bil innan jag börjar övningsköra?

Skulle det finnas en chans att ta körkortet under 3 veckor om man aldrig kört förut?

1. Så länge du inte är allt för girig så kan det gå ganska snabbt att klara av teorin. Här är mina tips för intensiv pluggning. Läs Körkortsboken först sedan kommer du hit och testar dig själv med frågor. Sedan läser du boken igen och så gör du frågorna för sista gången. Nu är du klar :lol:
2. Om du aldrig har kört bil innan så kan det kräva en hel del lektioner innan du är redo för uppkörningen. Räkna med 5000.
3. En bil är dyrare än körkortslektioner så nej.
Gäst 2011-09-12 12:27 ! Citera #
Där jag bor, Norrköping, håller körskolorna intensivkurser på en eller två veckor där man får allt inom de två veckorna!

Kan dock vara en bra idé att ligga före med teorin så du inte kör slut på dig själv!
Gäst 2011-09-12 19:18 ! Citera #
Jag tycker det är viktigt att man faktiskt läser en körkortsbok minst en gång så att man iallafall snuddar vid det som finns. Sen tycker jag även att ett sätt som iallafall jag lär mig på är att göra massvis med prov på internet osv. Detta gör det lätt att se vad man har fel på och sedan så lär man sig oftast det efter man har läst om det. Viktigt är också att försöka förstå varför det är så, inte bara att det är så.
Gäst 2011-09-14 16:58 ! Citera #
Om du är seriös och kör/pluggar intensivt går det snabbt!
Gäst 2011-09-15 13:40 ! Citera #
Nej! man ska aldrig, ALDRIG ta och fixa körkortet på en sån kort tid, det är inte alls bra för hjärnan, du kommer glömma så mycket eftersom du har så mycket att ta in. Du behöver minst 2-3 månader för att komma igång ,mjukstarta, värma upp hjärnan, du är bara människa du kan inte ta in hur mycket som helst på en gång, tänk på att övningsköra är en grej och teori är en annan, bara där har du mycket att komma ihåg, efter det måste du kunna slå ihop dem oxå!. Så 3 veckor, tycker jag inte alls är ett bra mål om man aldrig kört eller öpnnat teori bok, jag är bara realistisk här.
det kan kosta upp till 20-25000kr (inklusive halkbana, riskettan, teori, uppkörning, teorihäfte osv)
Nej skaffa inte egen bil
Gäst 2011-09-19 13:50 ! Citera #
Det låter optimistiskt. Jag skulle räkna med 2-3 månader minst så du känner dig trygg med körningen.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I dag 17:01
24
I dag 15:26
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor