Start > Körkortsforum > Viltolyckor, störst risk?

Viltolyckor, störst risk?

popup_pete 2009-04-07 01:01 ! Citera #
Skrev denna fråga på fel ställe så jag ställer den i rätt del av forumet.

Gjorde precis testet här på sidan. Svaret var ”På saltade vintervägar”, vet någon logiken i detta? Salt gör så snö smälter, följaktligen mindre halt.

Kan ju vara jobbigt om det fryser till igen efter det, ishalt. Men är frågan bra formulerad isf? Knäcker inte denna nöt.
Göran 2009-04-07 12:30 ! Citera #
Grejen är väl att djuren äter salt på vägarna och vid vägkanten = större risk för viltolyckor, dock inte större risk för halkolyckor.
kittykat 2009-04-11 15:00 ! Citera #
Ja, precis det är att vilt går ut på vägen och äter salt. Så frågan har ju inget med halka att göra utan med viltolyckan i sig.
Gäst 2009-05-03 19:43 ! Citera #
Alla växtätande djur behöver ju salt. Hästar, får m.fl. får ju saltstenar och jag har sett att vissa (jägare?) även sätter ut saltstenar i naturen åt rådjur. Borde man inte kunna undvika en del olyckor genom att sätta ut saltstenar så att alla vilda djur kan nå dem utan att de behöver gå ut på vägarna?
Jag fattar att man inte kan ha det överallt, men åtminstone på de ställen där det är mycket problem med viltolyckor kunde man väl testa det?
jessicanordahl 2009-05-08 20:02 ! Citera #
Ja, jag vet varför svaret är det!
För att djur gillar att äta saltet vi människor saltar med och söker sig därför ut på vägen vintertid.
Jessssy 2009-05-16 19:53 ! Citera #
Japp, det stämmer. Risken är även stor i skymning och gryning.
twina 2009-05-20 14:23 ! Citera #
Djur gillar det salta på vägarna..
RedHeaart 2009-06-08 17:54 ! Citera #
Djur gillar salten som finns på vägarna och det gör att dom står ofta där pga av att slicka saltet på vägarna.
Så var noga och håll uppsikt, var som helst på vägen kan djurerna stå.

Även på skymning och gryning är det mest djur vid vägarna, det är också viktigt att veta.

Kram

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest