Start > Körkortsforum > Nervositet

Nervositet

lotus91 2011-08-23 00:08 ! Citera #
Har övningskört ganska lite hemma då jag fick mitt körtillstånd sent. Ska gå på min fjärde lektion imorgon där vi fortfarande övar start i mot och medlut, vilket inte gick så bra igår. Hur kommer man över nervositeten? Känner mig dålig när jag hela tiden får motorstopp och liksom inte får in tekniken trots att jag övade i en timme med pappa idag. Har dessutom problem med att växla ner och särskilt innan korsning, då jag trycker ner kopplingen innan jag bromsar. Har ibland ont i magen innan jag går till körlektionen och tänker att jag borde klara av momenten bättre än vad jag gör. Någon som känner igen sig?
Gäst 2011-08-23 19:10 ! Citera #
Genom att du trycker lite på bromsen för att få ner hastigheten händer egentligen ingenting. Du måste trycka väldigt hårt och länge på bromspedalen så att bilen i princip står still för att något ska hända. d.v.s. bilen ska få motorstopp. Om det finns nån dold oro om t.ex. plötsliga motorstopp i korsningar tycker jag du ska lära känna bilen bättre och hur den fungerar att köra på en stor öppen yta förslagsvis tom parkeringsplats. Där kan du exempelvis köra på olika växlar, släppa gasen och se hur länge bilen rullar framåt utan gas på de olika växlarna. Pröva köra i åttor, bromsa och växla ner inför varje vändning. Pröva bromsa på olika växlar och se vad som krävs för att motorn ska stanna. De här övningarna kommer att ge resultat och göra dig tryggare samt modigare ut i trafiken. Öva med din pappa istället för med körskolan, det blir billigare i längden, då det handlar om mängdträning.
Zofiacecilia 2011-08-24 18:00 ! Citera #
Jag känner verkligen igen mig i det du skriver, så du är inte ensam om att känna så som du gör. Har kört typ 14 lektioner nu och är ändå nervös inför körlektionerna. Är som dig rädd för att få motorstopp. men det börjar bli bättre nu.
evelinafj 2011-08-31 15:06 ! Citera #
Mitt tips är att börja öka dragläge på plan mark, tex en stor tom parkeringsplats. Öva att KRYPA fram och reglera farten med kopplingen samtigt som du ger en jämn gas. Så fort det går för fort trampar du ned kopplingen, om du vill att bilen ska röra sig framåt höjer du kopplingen FÖRSIKTIGT, precis så att du känner att bilen vill röra sig framåt- då sänker du kopplingen igen! Du reglerar alltså INTE farten med gasen, den ska hållas jämn hela tiden! Försök att hålla bilen helt stilla genom att hitta läget mellan gas och koppling, DÅ har du hittat dragläget!

När du känner att du har 100% koll på detta kan du börja med att starta i nedförsbacke/uppförsbacke. Då gör precis på samma sätt som på plan mark, men om det är nedförbacke, beroende på hur stor lutningen är, kanske du måste börja på 2:an och du inte kanske behöver ge så fullt mycket gas som tex i en uppförsbacke.

I en uppförsbacke måste du ge mer grundgas, men principen är lika som på plan mark. Kopplingen måste tas upp LÅNGSAMT och gasen ska vara konstant. Försök att stå stilla i en backe med hjälp av koppling och gas, det är svårt till en början, men det går! Så småningom kan du också försöka att starta med hjälp av handbromsen, då rullar du inte bakåt!

Angående din nervositet så är mitt tips att försöka mängdträna så mycket som möjligt på draglägesmomenten så att du känner dig säker på vad du måste göra för att förhindra motorstopp. Testa och kör på 2an eller 3an och se hur långt du kan rulla utan att det början rycka och hoppa. När det börjar göra detta, testa att då snabbt trampa ned kopplingen, då får du inte motorstopp! Så länge du trampar ned kopplingen i sådana lägen får du allstå inte motorstopp. Vid nedväxling vid korsningar etc ska du göra såhär:
1. släpp upp gasen (låt motorn bromsa)
2. bromsa lätt
3. trampa ned kopplingen och växla ned till den mest lämpade växeln
4. höj kopplingen långsamt och motorbromsa
5. bromsa samtidigt om det behövs
6. nu trycker du ned kopplingen
7. bromsar och stannar om det behövs
Som du ser kan du bromsa ganska mycket och tappa mycket fart innan du trampar ned kopplingen UTAN att få motorstopp, det behöver du inte alls vara orolig för. Och om det nu händer, är det inte i hela världen, starta bara bilen och försök att komma igång så snabbt som möjligt.

Slutligen kan jag säga att jag har bränt 3 (!) kopplingar för att lära mig dragläge. Det har rykt ur motorn, bilen har hoppat hit och dit, jag har gjort burn outs och jag vet inte vad. Men NU- äntligen kan jag det och om man kan dragläge ordentligt kommer så mycket på köpet. Så kämpa på och försök att inte vara alltför nervös på dina körlektioner. Alla är barn i början, de på körskolan har ansvaret och de är där för att hjälpa dig!
Lycka till!
Anna23 2011-09-01 09:02 ! Citera #
Jag har kört 18 lektioner jag med och känner samma sak. Jätte nervös inför varje körlektion. Jag kör enbart på trafikskola och ska jag vara ärlig så känns det som det bara går sämre o sämre. Nervös för att ”göra” fel” ligger nog den mesta nervositeten i.
Gäst 2011-09-14 17:11 ! Citera #
Tänk på att dom på körskolan kör med elever varje dag som är nervösa. Jag tror nog lärarna är vana. Så man behöver egentligen inte vara nervös :)
Gäst 2011-09-22 19:32 ! Citera #
Det är så mycket att lära sig i början. Det är svårt att fokusera på allt samtidigt. Jag har läst att det finns körsimulatör med vilket man kan ’övningsköra’ utan en bil. Jag letar efter en bilskola som har en. Än så länge har jag hittat en på Drakenbergsgatan i Stockholm som är ’vilande’ för tillfälle . Om någon känner till en bilskola som har en körsimulatör gärna hör av er!
lotus91 2011-10-01 18:18 ! Citera #
Tack för alla svar. Det blir bättre! Har nu kört 11 lektioner och nervositeten har försvunnit avsevärt, har tränat mycket hemma. Kul att titta tillbaka på det här inlägget och inse att det mesta går bra med lite träning :)
Gäst 2011-10-24 14:23 ! Citera #
Övning ger färdighet. Alla är nog nervösa i början sedan släpper det. Jag har alltid varit rädd för att köra bil men nu älskar jag det och tänker köra upp i vinter. Imorgon har jag halkbana så det går framåt. Hur går det med körkortet för dig nu? Såg att du startat denna tråd för flera månader sedan.
lotus91 2011-11-01 17:43 ! Citera #
ab83
Övning ger färdighet. Alla är nog nervösa i början sedan släpper det. Jag har alltid varit rädd för att köra bil men nu älskar jag det och tänker köra upp i vinter. Imorgon har jag halkbana så det går framåt. Hur går det med körkortet för dig nu? Såg att du startat denna tråd för flera månader sedan.

Härligt! Det är som du säger. I början var jag jätterädd och trodde aldrig att jag skulle klara att ta körkort inom mitt mål, tre månader. Men nu har jag klarat teoriprovet och har uppkörning nästa vecka. Den här tråden skapade jag för 3 månader sen i början av min utbildning, så mycket har hänt sen dess. Lycka till du med!

Senaste foruminläggen

Rubrik
4
I går 14:32
3
I går 14:28
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor