Hej!
Jag har uppkörning på fredag och jag är jättenervös för att missa skyltar, vilket är mitt största problem just nu. Det är inte många gånger jag har koll på vilken väg/hastighet som det är på vägen. Någon som har några tips?
Det svåra är att hålla koll på om det är 30 eller 50 inne i staden, för ute på landsväg förstår man att de är 50. Men just i stan så kan det vara klurigt. Men lär dig hålla blicken högt och alltid tänka till när de passerar en skylt: ”vad stog det igenligen på skylten”
Gick det bra?
Annars så om man inte vet vilken hastighet det är så är det ju bäst och chansa på det låga alternativet. Hastighetsskyltarna talar ju om
högsta tillåtna hastighet och inte
”såhär fort måste du köra”. Enligt min körlärare blir man kuggad på uppkörningen om man håller den hastigheten som står på skyltarna i vår stad.
De är ofta orimliga och man bör själv känna av vad som känns lämpligt. =)
Inne i stan är det väl 40 åtminstone i malmö
Hastighetsskyltar:
De vanliga hastighetsskyltar som är runda, har röd ram och gul bakgrund med ett nummer i sig, tex 50 är en skylt som kallas hastigetsbegränsning. Det betyder alltså att du får köra långsammare än 50, men INTE snabbare, fram tills den plats där märke med annan hastighetsbegränsning sätts upp. 30 km/h sätts upp vid skolor och daghem etc, 50 km/h är bashastigheten i tätbebyggt område och 70km/h är den dominerande hastighetsgränsen utanför tätbebyggt område. Om du inte har sett vad för typ av hastighet som gäller på den vägen du kör på är ett tips att försöka titta in på korsande vägar och se vad som gäller där. Om det står 30 km/h och du kör inom ett tätbebyggt område är det 50 km/h som gäller. Om det är farthinder, gupp, på vägen och varning för barnskylt gäller 30 km/h. Vid trafikljus, cirkulationsplats på lite större väg gäller oftast 50 km/h. På större väg utan trafikljus gäller oftast 70 km/h. Vid byggarbete så låg hastighet så att inga byggarbetare eller andra kommer till skada. Viktigt är att tänka på att du måste hålla den hastighet, eller lägre när du passerar hastighetskylten. Denna hastighet gäller fram tills att du PASSERAR nästa skylt. Du får alltså inte öka på tex 50-vägen när du ser 70-vägen 10 m fram, detta gör du när du passerat 70-skylten.
Värt att tillägga är att även om du får köra långsammare än vad hastighetsbegränsingensskylten visar får du inte köra så långsamt att du hindrar övrig trafik. Samtidigt, om du är osäker på hastigheten är det alltid bättre att köra lite långsammare än för fort. Det gäller också att ”känna av” situationen. Även om det står 30km/h i en skymt högerregelskorning kan du ju inte bara dundra förbi, sänk farten.
Vilken typ av väg du kör på:
Om huvudledsskylten sitter uppe efter varje korning kör du på en huvudled. Om inga andra skyltar finns gäller högerregeln, så länge det inte gäller en utfart eller väg där det finns en upphöjd cykelbana. Om motorvägsskylten sitter uppe kör du på en motorväg.