Start > Körkortsforum > Får man ha med förälder i baks…

Får man ha med förälder i baksätet?

miljan 2011-08-21 15:51 ! Citera #
Hej!
Jag undrar om man får ha med sig en förälder i baksätet när man ska köra upp? (Det förutsätter att den personen är tyst och bara sitter med o inget annat)
anton 2011-08-22 09:07 ! Citera #
Nej inte föräldrer, men din körlärare får vara med. Men givetvis måste den sitta knäpptyst. Förälder får vara med under körlektion därimot.
inspektörn 2011-08-30 18:29 ! Citera #
Visst får förälder följa med, förutsatt att de är handledare!
Sandralk 2011-11-01 14:05 ! Citera #
Precis! Ingen får sitta med dig i bilen förutom din körskolelärare.
Låt säga att man har med sin en anhörig som sitter tyst. Man kan ändå ha gjort upp ”kodord” innan, typ att hosta två gånger om jag ska göra så, hosta en gång om jag ska göra si osvosv..
Så aldrig någon annan än din lärare.
Malin 2011-11-02 11:58 ! Citera #
Man får visst ha med en förälder i baksätet (förutsatt att de är handledare, givetvis), det hade jag själv när jag körde upp och det gick alldeles utmärkt. Dock måste de sitta bakom dig som kör så att du inte kan se dem, och självklart vara helt tysta.
Suck 2012-11-12 20:38 ! Citera #
Gillar att folk ger falsk information, du FÅR ha med förälder om det är din handlerare.
putin 2012-11-17 00:27 ! Citera #
Jo, titta här: www.youtube.com/watch?v=kTQfKc80CSo
Kungen 2019-09-18 19:14 ! Citera #
Visst får en föräldrar va med när kör med trafikskolan
Björn He 2019-09-18 21:07 ! Citera #
När man har körprov så skall nog trafikinspektören och man själv vara för sig själva i bilen.
Trafikinspektoren 2019-09-19 07:15 ! Citera #
Nu ska vi bena ut det här av någon som faktiskt JOBBAR som inspektör.

Det finns två direktiv vi fått som inspektörer. Barn och djur får inte följa med på prov. Annars får du ta med dig precis vem du vill, MEN inspektören bestämmer i slutändan om det är ok eller inte.

Vi frågar om personen i fråga är handledare eller inte så att den kan se hur vi jobbar och vad som sker på provet ifall dem behöver hem och träna på något moment.

Föräldrar brukar JAG låta stanna kvar i väntrummet för elevens skull som nu ska ha sina förälder granskandes och sen är det väldigt vanligt att föräldrar hamnar i försvar till sitt barn, (självklart för dem vill försvara sin ögonsten, hade jag också gjort) och glömmer vad som faktiskt hänt på körprovet.

Så svar på frågan. Du får ta med vem du vill förutom barn och djur. Inspektören väljer om det är ok med medåk eller inte men vi brukar vara snälla och låta folk få följa med. Jag har haft kompisar som ska köra upp någon dag senare på prov. Win win liksom!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor