Start > Körkortsforum > Vem har företräde?

Vem har företräde?

Gäst 2011-08-21 15:13 ! Citera #
Hej.

Jag kör in i parkeringsplats och ser att en annan bil vill köra ut, föraren tittar på mig och väntar att jag ska backa. Men vem av oss eg. ska backa för att väja?

Hoppas att få svar. :)
Gäst 2011-08-21 15:21 ! Citera #
Du har företräde för att utfartsregel gäller
sten 2011-08-21 15:22 ! Citera #
Påväg ut från parkeringsplats/bensinmack/privatområde medmera så ska den som är påväg ut lämna företräde. Finns en bra bild i boken som förklarar och även på står det på denna hemsida under teorindelen.
Stoffe 2011-08-21 17:32 ! Citera #
Om föraren som vill ut redan är påväg att ta svängen så blir det ju mycket enklare för dig om du blinkar höger och kör in och blinkar höger. Då kommer den andra bilen ut också!

Det brukar annars vara så bra att där finns 2 filer så att båda kan köra in på parkeringsplatsen. Så det löser sig ;)
Gäst 2011-08-21 18:42 ! Citera #
Stoffe
Om föraren som vill ut redan är påväg att ta svängen så blir det ju mycket enklare för dig om du blinkar höger och kör in och blinkar höger. Då kommer den andra bilen ut också!

Det brukar annars vara så bra att där finns 2 filer så att båda kan köra in på parkeringsplatsen. Så det löser sig ;)

Ja, men det är för trångt där.
bilfrida 2011-09-05 16:15 ! Citera #
Hej!

Som alla säger så har du företräde pga. att utfartsregeln gäller. Kom ihåg att det skulle skapa en större trafikfara om han körde ut innan dig än tvärt om.
Kom ihåg att regler inte alltid är till för att följas utan för att underlätta. Om han därför redan har börjat svänga ut så ska du underlätta och låta honom köra.
Det är ungefär som när någon kör en olaglig eoch farlig omkörning, du är fortfarande skyldig att göra allt för att unerlätta för honom för att undvika en förvärrad situation.

mvh Frida :)

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I dag 12:10
13
I dag 08:50
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor