Start > Körkortsforum > Lämna cyklister företräde

Lämna cyklister företräde

popup_pete 2009-04-07 00:53 ! Citera #
När har man det? Finns det speciella situationer när detta ska göras?
teloma 2009-04-20 23:30 ! Citera #
Om du närmar dig en cykelöverfart så ja, du ska lämna företräde till dom.
Men om du däremot närmar dig ett vanligt övergångsställe har du inte väjningsplikt mot cyklar.
Anna 2009-04-21 19:05 ! Citera #
Från korkortonlines teorisammanfattning:

”Vid cykelöverfart gäller samma regler som vid övergångsställen. Ingen väjningsplikt mot cyklister alltså.

* Undantag 1: Korsar du en cykelöverfart i samband med sväng eller utfart ur en cirkulationsplats ska du släppa fram alla på cykelöverfarten, även cyklister och mopedister.
* Undantag 2: Om cykelöverfarten ligger i anslutning till en cykelbana ska du stanna för alla, även cyklister och mopedister.”

/Anna
kooko 2009-04-27 18:12 ! Citera #
Hur ser man skillnad på om en cykelöverfart har anslutning eller inte till en cykelbana, det är väl det som skiljer om man måste stanna för cyklister el inte?
Gäst 2009-05-04 17:07 ! Citera #
Behöver man inte lämna företräde till cyklister i en vanlig väg inom stan? Vad säger lagen? Till mig, verkar det som att vi måste alltid lämna företräde.
Gäst 2009-05-04 17:26 ! Citera #
Jag skulle vilja säga så här: strunta i lagen och anpassa di till situationen. För även om du vet precis vilka regler som gäller är det väldigt få cyklister som gör det. Och det vore ju synd att köra på någon bara för att du visste att du inte ska lämna företräde men cyklisten inte visste det... Var därför alltid lite extra uppmärksam på cyklar som kommer farandes, det är inte alltid de ser sig för så bra som de borde.
Gäst 2009-05-05 17:49 ! Citera #
Såklart att jag inte meanade att man skulle köra på de cyklister. Bara tänkte om det finns några reglar.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 22:14
1
I går 22:12
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov