Tänk vad mycket pengar som spenderas på allt som rattfulla ställer till med! Flera miljarder varje år!
De miljarderna skulle jag vilja satsades på att sätta alkolås i bilarna istället.
Men då måste ni komma ihåg att det är 16 000 varje dag som kör rattonyktra, i teorin så har ni mött en rattonykter lika många gånger som ni mött en taxi! Och många av dom är vuxna alkoholister som skäms för mycket över sin alkoholism för att kunna säga; Nej, jag kör inte. Jag har druckit.
Ditt exempel med taxibilar och rattonyktra förare är skrämmande läsning om den stämmer, vilken jag inte har en aning om och därför inte kan uttala mig om.
Även om jag till 100% delar eran åsikt om nykterhet i trafiken så finns det flera faktorer än så som spelar in. Tyvärr är det så att alkolås är en dyr dellösning på ett dyrt problem och den kan i många fall ”luras” genom att någon annan blåser, något som redan har nämnts, problemet är att konsumenten måste ta den största delen av kostnaden, och varför ska mr x betala en massa pengar för något han aldrig kommer ha användning av ”jag kör aldrig onykter”. Huruvida det stämmer eller inte så kvarstår det ekonomiska problemet samt det praktiska med att låset ska monteras, med allt vad det innebär.
Vad gäller rattfylleri så har jag varit lyckligt lottad i den meningen att jag har haft goda förebilder. Själv dricker jag inte, trots att jag är tillräckligt gammal för att både dricka hemma, på krogen eller från systembolaget. Att få tag på sprit vore inte heller något problem, om jag velat göra det. Jag har också haft föräldrar som hållit stenhårt på den punkten. De har aldrig kört strax efter att ha druckit alkohol. I värsta fall så har den ena druckit medan den andra hållit sig till ”svagare drycker” och varit den som satt sig bakom ratten när det varit dax att köra.
trots flera påtryckningar och gliringar angående drickande så har jag varit tydlig med mitt ställningstagande, att jag inte dricker. Anledningen är framförallt att jag inte ser något nöje i det, och bara lukten av whiskeyflaskorna där hemma räcker gott och väl för att hålla mig på långt avstånd. Jag kan ärligt säga att jag är stolt med det faktum att jag inte dricker och jag hoppas att flera har styrka och möjlighet att själv bestämma, förutsatt att det hålls på en rimlig nivå.
Att folk tar ett glas eller två en lördagskväll har jag inga problem med, bara de har tillräckligt god självkännedom för att låta bli bilen stå. Både för deras egen, och för andras skull.