Start > Körkortsforum > Enögd bil

Enögd bil

Gäst 2011-08-20 15:24 ! Citera #
Ett problem som är mycket vanligt i trafiken och förekommer vid mörkerkörning är ”den enögda bilen” som framstår att vara en motorcykel eller moped.
Detta leder ofta till frontalkrockar – att man uppskattar fordonets faktiska bredd på ett missgynnande sätt; vilket har resulterat till att man har ”vågat” köra närmare mittlinjen än vad man egentligen borde ha gjort när man får möte i mörker.

Bilars lyktor går sönder titt som tätt.. det är ett faktum. Och föraren kanske inte alltid upptäcker detta i tid och utsätter därför sig och andra medtrafikanter för fara.

Hur ska vi göra för att reducera olyckor som dessa?

Ett sätt är att installera mer varselljus i form av lysdioder längs den främre delen på bilen. Detta ger information till övriga trafikanter om bilens bredd…

Vad sägs om detta?
Har ni fler förslag? ?


// Wookiiee
Gäst 2011-09-07 11:57 ! Citera #
Extra varselljus känns kanske lite overkill. Det är klart att man ska få köra hem på kvällen om ena lyktan gått sönder men jag kan bli ganska irriterad på attityden som vissa förare verkar ha att ”jag fixar det sen”. Sen är det väl dessutom inte meningen att man ska placera sin bil alltför mycket efter var de andra bilarna befinner sig utan följa de vita strecken?
Xbilist 2016-09-05 12:22 ! Citera #
:scared: Möter dagligen massor av enögda bilar i Hälsingland. Möter samma enögda bili varje dag i flera månader. Är ena lampan trasig blir det larm på instrumentbrädan.

Jag kör en BMW åm 2002, 12000 mil. Har aldrig behövt byta en lampa. I instruktionsboken står att lamporna är av ”evighetstyp” och skall aldrig behöva bytas. Hittills stämmer det. Varför har man inte sådana ”eviga” lampor i alla bilar ?

Är avsikten att lamporna skall gå sönder så att man tjänar på eftermarknaden ?
Gäst 4 2016-09-05 21:25 ! Citera #
Xbilist 2016-09-05
:scared: Möter dagligen massor av enögda bilar i Hälsingland. Möter samma enögda bili varje dag i flera månader. Är ena lampan trasig blir det larm på instrumentbrädan.

Jag kör en BMW åm 2002, 12000 mil. Har aldrig behövt byta en lampa. I instruktionsboken står att lamporna är av ”evighetstyp” och skall aldrig behöva bytas. Hittills stämmer det. Varför har man inte sådana ”eviga” lampor i alla bilar ?

Är avsikten att lamporna skall gå sönder så att man tjänar på eftermarknaden ?
Alla bilar har inte ett sådant system som talar om att en lampa är trasig...
:lol:
Gäst 2016-09-06 15:17 ! Citera #
Gäst 4 2016-09-05
Alla bilar har inte ett sådant system som talar om att en lampa är trasig...
:lol:
Nej men förarna har väl ögon.. man märker om en halvlljuslampa är trasig när man kör i mörker ...

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo