Start > Körkortsforum > Nybörjare - Visa extra hänsyn

Nybörjare - Visa extra hänsyn

Gäst 2011-08-20 15:20 ! Citera #
I ett av mina föregående inlägg så kritiserade jag äventyrslystna, prestigelystna, hetsiga medtrafikanter som gör allt dem kan för att få köra om så många övningskörsbilar som möjligt…
Jag vill fortsätta i samma genre men att fokusera på hur vi kan få våra medtrafikanter till att ta mer hänsyn till körskole/övningskörs-elever.

Det vi har idag är att vi sätter upp en skylt som varnar övrig trafik att vi övningskör.
Det som inte framgår är hur pass länge vi har övat och hur mycket erfarenhet vi har samlat åt oss.
Det är stor skillnad på att sätta sig i en bil för första gången och att sätta sig i en bil för att övningsköra de sista gångerna före man ska ta körkort…

Min poäng är att när man kör som absolut ”nybörjare” och fram tills den punkt där man känner sig någorlunda bekväm i bilen ska man ha något utöver den ”gröna skylten” där bak som indikerar att man är extremt ovan..

Min idé var att ha något som liknar utryckningsfordons ”saftblandare” på taket..
Låter lite sjukt kanske, men jag menar. Som nybörjare vill man nog få mer hänsyn av övriga trafikanter… Eller va säger ni?

Jag tänkte att eftersom blått, rött och gult/organget sken redan är taget av diverse utryckningsfordon och tjänstebilar så kunde man ju tillämpa en grön ”saftblandare” för absoluta nybörjare ;) ?

// Wookiiee
besaro 2011-09-23 05:32 ! Citera #
Jag känner igen det du skriver. Ibland, särskilt när man övningskör privat så verkar det som om den där skylten sätter igång någon typ av tävling, det blir en sport att köra om övningsföraren, trots att han/hon redan ligger på gränsen till att köra för fort (hur underbart vore det inte att vara polis i en civilbil ;) )

Dock så är jag inte helt med på idén med olika skyltar.
När du sätter dig i förarsätet för första gången så kan det vara en utmaning att ena hitta dragläget och kunna köra iväg. men allt eftersom du kör mer och mer så blir du tryggare i bilen och lär dig mer om både trafiken runt dig, bilen du kör, samt dig själv. Det är en lärlingskurva som fortsätter till den dagen du slutar köra, att påstå att du kan allt vore bara att lura dig själv. Själva körkortet är naturligtvis en av de största, kanske den största och troligtvis också den viktigaste milstolpen du når i din bilkörning. Men att du lyckas med uppkörningen och får ditt körkort betyder inte på långa vägar att du är ”klar”. du fortsätter att lära dig mer och du får hela tiden nya erfarenheter.

Jag har inte fått mitt körkort ännu, uppkörningen är om knappt tre veckor. Jag känner därför att jag mycket sällan har några större problem med trafiken omkring mig. Men när jag satt där i bilen i början och kämpade med att hålla rätt växel, inte få motorstopp och inte köra av vägen så uppskattade jag all hjälp jag kunde få av mina medtrafikanter. Om de då utgick från att jag var väldig ny i den situationen och agerade därefter så var det bara till min fördel. om de utgick från att jag var en nybörjare och lämnade lite extra utrymme, om det enbart handlade om att de var rädda om sin egen lack spelar mindre roll, huvudsaken är att de gav mig det extra utrymmet, vad de sedan tyckte eller tänkte, det struntar jag i.

När jag är ute och kör och försöker planera framåt så är det ofta en bra metod att utgå från det värsta tänkbara (optimist? jajmensan), frågan jag ställer mig är, ”vad skulle kunna hända här” och så utgår jag utifrån det, så när jag ser en bil med en övningskörningsskylt så gör jag likadant, nämligen försöker minimera riskerna med utgångspunkten att personen i bilen aldrig kört tidigare och därför kan hitta på allt möjligt, bara vetskapen om att jag själv suttit i den sitsen när jag började köra är en stor hjälp på traven.

Min poäng är, ju ”grönare” någon tror att personen i bilen framför är, desto större är chansen att de försöker att hålla ett visst avstånd,vilket i sin tur fungerar som en barriär, ett skydd mot personen i bilen. Ju försiktigare jag är mot den bilen, desto bättre är det för båda parterna.
Om du agerar utifrån tror om att personen är bättre än vad han är (eftersom bilen har en annan färg på skylten) desto mindre blir marginalerna, marginaler som jag skulle vilja ha när jag fortfarande brottas med stora brister i erfarenhet och till viss del även bedömningsförmåga.

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I dag 12:10
13
I dag 08:50
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest