Start > Körkortsforum > Omkörning på höger sida ?

Omkörning på höger sida ?

Gäst 2012-05-02 21:05 ! Citera #
dreten
Vid hastigheter 70km/h och högre är omkörning på höger sida alltid förbjuden.

Nej, du får ta och dubbelkolla det och återkomma när du är säker.
Björn He 2014-12-28 00:08 ! Citera #
Omkörning på höger sida är förbjuden om hastighetsgränsen är högre än 70 km/tim. Även om den som kör till vänster kör saktare än maxfart så får man endast köra om den om hastighetsgränsen är högst 70, men aldrig annars.

Men jag tycker ju självklart att det är konstigt tänkt med trafikreglerna eftersom man bestämt att fordon som kör i vänster körfält utan anledning, vilket faktiskt är förbjudet, INTE får köras om till höger. Det kan ju leda till att bakomvarande måste bromsa så att det blir köbildning och då är det ju säkrare tycker jag att köra vidare och passera till höger. Asså vad har vi för trafikregler egentligen?! Vissa regler är ju helt korkade, vet inte varför man inte ändrat dem? Hur kan det vara förbjudet att köra om en trafikfarlig bil som kör i ett förbjudet körfält?
Jossan-88 2014-12-28 13:18 ! Citera #
@Björn He
Vart står det att det är ett förbjudet körfält?
Har man lite vett så ligger man i högerkörfält om man kör på en landsväg och inte kan hålla maxhastigheten, vilket dom flesta faktiskt gör. Men det står inget om att det är förbjudet att ligga i vänsterkörfält, bara att det är väldigt opassande..
Nikke46 2015-01-07 12:32 ! Citera #
Det är lag på att köra i HÖGER körfält. Det innebär att det är förbjudet att omotiverat ligga till vänster.
(Vägtrafikförordningen 3 kap. 7$ ”Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet”.

Alltså solklart att det INTE är tillåtet att omotiverat köra till vänster.

Jag håller därför helt med om att omkörning till höger borde tillåtas med anledning av att det oftast är säkrare.
Björn He 2015-01-07 21:44 ! Citera #
Nikke46
Det är lag på att köra i HÖGER körfält. Det innebär att det är förbjudet att omotiverat ligga till vänster.
(Vägtrafikförordningen 3 kap. 7$ ”Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet”.

Jag håller därför helt med om att omkörning till höger borde tillåtas med anledning av att det oftast är säkrare.

Självklart borde det vara tillåtet att köra om på båda sidor på SAMTLIGA flerfältiga körbanor OAVSETT hastighetsgräns. Det är visst många förare som är klantiga som hindrar bakomvarande genom att omotiverat köra till vänster vilket är rätt vanligt, och dessutom i lägre fart än fartgränsen och då är det ju löjligt att bakomvarande med högre tillåten fart tvingas till ganska trafikfarlig imbromsning bara för att de inte får köra om till höger. Men nu måste vi ju tyvärr bara acceptera att omkörning till höger är otillåten vid högre fartgräns än 70 km/tim oavsett hur sakta eller fel framförvarande i vänster körfält kör, det kommer ju säkert att dröja innan man ändrar den här trafikregeln. Oavsett om man anser att vissa trafikregler är helt urkorkade så är man ju tyvärr bara skyldig att följa dem, självklart är det ju helt korkat men en del korkade/orättvisa saker måste ju tyvärr bara accepteras.
Björn He 2015-01-07 21:48 ! Citera #
Vill också tillägga att det är ju nästan inte ett dugg trafikfarligt att köra om på höger sida på en flerfältig körbana, då är det ju konstigt tänkt med förbudet mot sådan omkörning...
Skogan 2018-01-13 10:16 ! Citera #
Nikke46 2015-01-07

Klippt: ”7 § Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet.
Cykel, moped och fordon som är konstruerat för en hastighet av högst 40 kilometer i timmen eller som inte får föras med högre hastighet än 40 kilometer i timmen skall föras så nära som möjligt den högra kanten av vägrenen eller av den bana som används.
Om körbanan är indelad i körfält som anvisats för olika vägvisningsmål genom körfältsvägvisare, får fordon föras i det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden.
På en väg där den högsta tillåtna hastigheten är 70 kilometer i timmen eller lägre och körbanan har minst två körfält för trafik i samma riktning som anges med vägmarkering, får förare använda det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden”

Det är bara ”lag på att köra i HÖGER körfält” på vägar med hastighetsbegränsning ÖVER 70 km/tim.

Dessutom:
”9 § Om flera körfält för färd i samma riktning är skilda åt genom en vägmarkering, skall hela fordonet föras inom ett av de avskilda fälten. Om en heldragen linje skiljer körfälten åt får byte av körfält inte ske.
Om en körbana har två eller flera körfält för färd i samma riktning och det är tät köbildning i alla körfälten, får endast den förare som färdas i körfältet längst till höger byta körfält. Annan förare får dock byta körfält om föraren skall stanna eller parkera, eller om det behövs för att fordonet skall vara placerat i ett lämpligt körfält när det närmar sig en korsning.
I fall som avses i 7 § fjärde stycket får förare inte byta körfält annat än för att stanna eller parkera fordonet, göra omkörning eller placera fordonet i ett lämpligt körfält före sväng i korsning. Förordning (2007:101).”
Björn He 2023-10-01 23:35 ! Citera #
Någon snubbe skrev på Facebook för några år sen att anledningen till att omkörning på sidan mot vägkanten är förbjuden (utom i vissa undantagsfall på en körbana med minst två körfält påbjudna för trafik i fordonets färdriktning) är att den så kallade dolda vinkeln är större på sidan mot vägkanten, varför ett fordon som kör om på den sidan bedöms utgöra en trafiksäkerhetsrisk med tanke på risken för en sidokrock vid körfältsbyte som kan bli mycket förödande i högre hastigheter. En fordonsförare får dock, på en körbana med minst två körfält påbjudna för trafik i fordonets färdriktning, köra om fordon i vänster körfält på höger sida om
*högsta tillåtna hastigheten är högst 70 km/tim,
*de olika körfälten leder till olika destinationer enligt körfältsvägvisare,
*det är tät köbildning i samtliga körfält, eller
*om omkörning sker i anslutning till en korsning.

Förare som upplever att andra fordonsförare ”sniglar” i mittersta körfältet på motorvägar med tre körfält brukar kanske oftast köra om ”snigelförarna” på sidan mot vägkanten, men det är inte tillåtet enligt lag (utom när högsta tillåtna hastigheten är högst 70), utan man måste då, om man kör i höger körfält, göra ett dubbelt körfältsbyte för att köra om i körfältet närmast mittbarriären och efter avslutad omkörning återgå till höger körfält. På främst E4/E20 mellan Alby och Södertälje och på Nynäsvägens trefiliga sträcka mellan Trångsund och Handen är det relativt vanligt förekommande att bilister kör i mittersta körfältet utan att köra om andra fordon eller ens köra i nästan exakt 100 km/tim som är högsta tillåtna hastigheten. Innan sänkningen av hastigheten på Nynäsvägen från 110 till 100 km/tim var det mycket vanligt förekommande att bilister ”sniglade” i enbart 90 km/tim i mittersta körfältet där, och jag var nästan tvungen att i god tid styra ut till vänster körfält och hålla mig kvar där ända tills jag lyckats köra om alla ”sniglar” som kör i betydligt lägre fart än 110 i mittkörfältet; skulle jag fuska genom att köra om dem i högra körfältet så skulle jag bryta mot trafikregler lika mycket som dem som inte håller till höger, trots att det är påbjudet att hålla till höger.
Björn He 2023-10-02 09:53 ! Citera #
Min universitetskamrat Alexander berättade någon gång att han klarade uppkörningen på tredje försöket, trots att han körde upp med sin trafikskola, jag tror han var i Farsta alla tre gångerna. På första försöket blev han kuggad ”enbart” för ett enda rätt lindrigt misstag, att när han körde på någon trefilig motorväg med högsta tillåten hastighet av 110 km/tim, antagligen Nynäsvägen mellan Trångsund och Handen där det är tre påbjudna körfält (där hastigheten dock är sänkt nu från 110 till 100 km/tim), och där närmade sig en annan bilist som ”sniglade” i 80-90 km/tim i mittersta körfältet (som relativt många tydligen brukar göra där på Nynäsvägen) och han körde om den bilisten i högra filen - och inspektören sa efteråt att han inte kommer att godkänna Alex just med anledning av det där misstaget att Alex körde om en annan bilist på sidan mot vägkanten, det är inte tillåtet enligt lag.

Alltså, någon gång under min första termin på universitetet, då jag hade haft körkort i nästan exakt ett år, så körde jag om på höger sida av en rad av bilar som ”sniglade” i 70-80 km/tim i det näst högra körfältet på E4/E20 mellan Västberga och Bredäng, där det är fyra påbjudna körfält och en högsta tillåten hastighet av 90 km/tim, som dock sänktes till 80 senare den terminen. Men jag började faktiskt att ångra att jag hade kört om på höger sida när Alex berättade att han blev kuggad på uppkörningen bara för att han körde om till höger. Hade jag haft uppkörning i Farsta så hade jag sannolikt gjort samma misstag som han gjorde, men nu var jag lyckligtvis inte hemma i Stockholm, främst för att jag generellt sett inte hade möjlighet att boka tid för körprov som passade mig på hemmaplan, så jag fick hitta ledig tid som passade mig i någon annan uppkörningsstad istället, det blev nu Västerås. Farsta är ändå känt för att kugga många uppkörningselever och för sitt låga resultat, med enbart omkring 40 % av sina körprov godkända.

Senaste foruminläggen

Rubrik
9
I dag 19:38
3
I dag 18:02
10
I dag 00:37
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest