Omkörning på höger sida ?
Om man kör på en 90 väg och en som kör på vänster körfält kör mindre än 90, är det tillåtet att köra om på höger sida, isåfall vad gäller eller vad ska man tänka på ?
Såsom jag har förstått det så får man absolut inte köra om till höger om hastighet överskrider 70km/h. Det spelar ingen roll vilken hastighet bilen håller. Det är vägmärket som gäller.
Den som beffiner sig i vänster körfellt på en 90 väg o kör mindre än 90 skall väll bita körfält och det bästa du kan göra är ligga bakom honom och signalera att du vill köra om med ljus självklart och den andre borde inte ha körkort innan han vet vad som gäller
Hej!
Som sagt , man får absolut inte köra om på höger sida om hastigheten är över 70km/h.
Om hastigheten vore lägre skulle det i specifika fall vara okej , te.x. om det finns skyltar med olika färdriktningar i olika körfält.
Det bästa du kan göra är att underlätta trafiken och köra långsammare med avstånd.
Om du på något sätt vill visa att han gör fel så finns ju möjligheten att använda signalshornet när du visar att du vil köra om eller helljus-blinka.
Det kanske kan få honom att påminnas om att han måste byta körfält.
Kolla denna länk så får du svar på din fråga
www.trafiksakerhet.se/korfalt-korfaltsbyte.htm
Kolla denna länk så får du svar på din fråga
www.trafiksakerhet.se/korfalt-korfaltsbyte.htm
Tack, precis det jag letat efter!
Om man kör på en 90 väg och en som kör på vänster körfält kör mindre än 90, är det tillåtet att köra om på höger sida, isåfall vad gäller eller vad ska man tänka på ?
Det är inte tillåtet. För att man ska få köra om genom det högra körfältet får hastighetsgränsen på körbanan vara max 70 km/h. I ditt sammanhang befinner du dig på en 90-väg vilket inte gör det tillåtet. Även om det nu hade varit en 70-väg behöver det inte betyda att du får köra om på höger sida, utan endast bara om det finns linjer på vägen så att det verkligen ser ut som att det finns fler än ett körfält på vägen, finns det inte det får du fortfarande inte köra om.
Det man får göra är att om du har ”bråttom” eller något liknande och vägen är fritt i övrigt så får man det , men får du en sånd fråga på teoriprovet tror jag att svaret blir ”nej”. Eftersom de tar säkerheten i förstahand och ”principen” i andrahand.
Det man får göra är att om du har ”bråttom” eller något liknande och vägen är fritt i övrigt så får man det , men får du en sånd fråga på teoriprovet tror jag att svaret blir ”nej”. Eftersom de tar säkerheten i förstahand och ”principen” i andrahand.
Så lagstiftningen har en speciell klausul för om man har ”bråttom”? Finns det andra trafikregler som upphävs i stressiga lägen?
Vid hastigheter 70km/h och högre är omkörning på höger sida alltid förbjuden.
Senaste foruminläggen
Rubrik