Start > Körkortsforum > Kan det ingå att man ska testa…

Kan det ingå att man ska testa bromsarna på bilen?

Gäst 2011-08-18 02:13 ! Citera #
Kan man få pröva färdbromsen eller parkeringsbromsen på uppkörningsprovet och isåfall hur går det här testet till? De flesta nya bilar är ju utrustade med krockkudde, oroar mig för att den ska lösa ut :lol: ...

Den som vet och vill berätta är jag evigt tacksam!
Mmh 2011-08-18 11:05 ! Citera #
Ja, jag fick göra det på min uppkörning. Men du behöver inte oroa dig för krockkudden, du ska ju inte krocka med någon? :P

När jag skulle testa färdbromsen så pumpade jag bara upp den några gånger och sen startade bilen för att se att den sjönk lite. Och när jag skulle testa parkeringsbromsen så la jag bara i backen och handbromsen och sen försökte köra iväg, men det gick ju inte så då visste man att den funkade.

Lycka till!
Gäst 2011-08-18 14:42 ! Citera #
Du utför en bromskontroll genom att trycka ner bromspedalen 3 ggr, på den 3:e nedtryckningen kmr den att stanna halvvägs då ska du trycka ner kopplingen och hålla i ratten med vänster hand, och när du startar motorn kommer du se att bromsen sjunker ner och att ratten går att vrida, vilket betyder att bromsarna fungerar som de ska.

P.S glöm inte att se efter om parkeringbromsen och eller ABS symbolen lyser, gör de de under körningen betyder de att de inte fungerar eller att de e något fel på de.
Jsml 2011-08-19 14:31 ! Citera #
driven
Du utför en bromskontroll genom att trycka ner bromspedalen 3 ggr, på den 3:e nedtryckningen kmr den att stanna halvvägs då ska du trycka ner kopplingen och hålla i ratten med vänster hand, och när du startar motorn kommer du se att bromsen sjunker ner och att ratten går att vrida, vilket betyder att bromsarna fungerar som de ska.

P.S glöm inte att se efter om parkeringbromsen och eller ABS symbolen lyser, gör de de under körningen betyder de att de inte fungerar eller att de e något fel på de.

Tack för tipset det måste jag prova
inspektörn 2011-08-30 18:31 ! Citera #
Skärp er!
Vad fasen har ratten med kontroll av bromsar att göra???
Om du skall kolla bromsarna på cykeln, vrider du styret då??
mwe 2011-08-30 19:53 ! Citera #
Ratten försöker man vrida på före och efter starten som en kontroll av servosystemet. Det ska bli betydligt lättare att vrida ratten efter start. Ofta kombinerar man den här kontrollen med bromskontrollen då det är just vid start som man känner skillnaden.
inspektörn 2011-08-30 20:00 ! Citera #
Mwe, exakt!
ratten har ingenting med bromstestet att göra!
Däremot kan man som du säger kombinera test av bromsservo med test av styrservo.
Men bromsarna funktion har ingenting med om ratten går lättare eller ej, vilket driven vill påskina!

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I dag 12:10
13
I dag 08:50
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest