Start > Körkortsforum > Utskjutande last?

Utskjutande last?

Gäst 2011-08-16 14:56 ! Citera #
I boken står det att utskjutande last mindre än 1 meter framåt inte behöver markeras, men däremot ska last som skjuter ut bakåt alltid markeras. Om det är dagsljus och lasten skjuter ut 1 meter framför bilen och lasten syns tydligt måste man då markera den i alla fall?

Vilket är rätt svar på denna fråga?
Gäst 2011-08-17 14:14 ! Citera #
är den mer än 1 meter fram ska den märkas ut med gul/röd flagga
Gäst 2011-08-17 14:47 ! Citera #
Såsom jag har förstått det som sägs i teoriboken, Du och jag i trafiken, är att last som stjuter ut mindre än 1 meter fram inte behöver märkas ut om den syns tydligt. Det är ju en bedömningssak vad som syns tydligt eller inte tydligt.

När det gäller bak är det liknande regel, alltså stjuter den ut mer än en meter bakom fordonet ska lastens yttersta del vara tydligt utmärkt. Underförstått blir ju då att lasten inte nödvändigtvis behöver märkas ut om den stjuter ut mindre än 1 meter baktill.

Men hur långt får lasten stjuta ut framtill egentligen? Vad är tillåtet? Det enda som sägs är att inget fordon eller fordonskombinattion last inkluderad, får framföras på vägarna som är längre än 24m.
Gäst 2011-08-17 23:11 ! Citera #
Lite osäker men jag tror nog att om lasten skjuter ut mindre än en meter framåt behöver den inte märkas, men däremot bakåt måste alltid märkas med en flagga eller liknande.

Maxlängd på ett fordon är 24 meter inkl last, som det står i teoriboken , Liber.
Stoffe 2011-08-21 14:00 ! Citera #
Så här är det... Om lasten sticker ut mindre än en meter bakom bilen behöver den inte märkas ut... Sticker den däremot ut framför bilen ska den märkas ut - dock inte om det är mindre än en meter som den sticker ut..
Gäst 2011-08-21 14:20 ! Citera #
Den behöver inte märkas varken bak eller fram om den är mindre än en meter annars om det är mer så märks det fram med vit lykta och bak rödlykta och vit reflex
Gäst 2011-09-10 18:28 ! Citera #
Last som skjuter ut bakåt:
* mer än en meter märks ut med flagga i dagsljus och med rött ljus och röda reflexer i mörker
* mindre än en meter behöver inte märkas ut

Last som skjuter ut framåt:
* mer än en meter märks ut med flagga i dagsljus och med vitt ljus och vita reflexer i mörker
* mindre än en meter behöver bara märkas ut om det inte tydligt framgår för andra trafikanter, då på samma sätt som ovan.
om lasten sticker ut mindre än en meter framåt behöver det alltså inte märkas ut om det tydligt framgår för andra trafikanter.

Maxlängd på lasten som sticker ut framåt eller bakåt:
Maxlängden på fordonet, lasten inräknad är 24 meter. Så länge du håller dig inom den gränsen är det okej.

Utstickande last i sidled:
Fordonet får max vara 260 cm brett, lasten inräknad. Dessutom får lasten max sticka ut 20 cm på varje sida av bilen.
Gäst 2015-07-11 15:46 ! Citera #
Aså måste man märka ut om lasten är 1 m med vit ijus om den stickar fram och Vit reflexer framåt.men det behöver inte märka ut om den syn tydlig och den är mindre än 1 m. Samt behöver man märka ut om laste är mer än 1 bakåt men det behövs inte märka ut om den är mindre än 1 m. Laste måste vara 260 cm sidled och 20 cm varje sida. Tack för erat svår. Jag håller med körkortet nu och jag har fått mycket betydelsefulla frågor i den här hemsida
Gäst 2015-12-01 16:43 ! Citera #
Lasten får inte skjuta ut mer än 20 cm i sidled

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest