Start > Körkortsforum > Uppkörning om två dagar...

Uppkörning om två dagar...

Harmonization 2011-08-15 14:49 ! Citera #
Puhh, på onsdag gäller det. Känns som om man har pluggat och övningskört till världens ände. Jag har vigt hela sommaren åt finslipning och nästintill bosatt mig här inne på körkortonline, men ändå känns det som om just uppkörningen kommer att bli mitt fall. Jag kan ju köra bil, det vet jag, men det finns säkert vissa smågrejer som inspektören vill ha på ett speciellt sätt som kanske sänker mig. Och privatist = helt ny bil som man aldrig kört förr, vilket känns ganska oroande. Menmen, jag hoppas extremt mycket på att lyckas bli en av bilförarna som spräcker ryktet om att privatister alltid kuggar första gången. 8-) Annars är det väl bara på’t igen, antar jag...

Det känns inte det allra minsta nervöst just nu, men jag vet att jag kommer känna mig spyfärdig imorgon kväll eller morgonen därpå.
Tips för att slappna av, någon?
Gäst 2011-08-16 21:32 ! Citera #
Lycka till min vän... hoppas på det bästa!
Nästa vecka gäller teoriN för mig och veckan därpå den hemska uppkörningen.
Berätta gärna hur det gick för dig
Harmonization 2011-08-17 14:04 ! Citera #
Tack så mycket, verkligen. :) Det gick tyvärr inte för sig idag. *suckkk*
Jag fick nog den bästa inspektören man kunde hoppas på - väldigt lugn, hjälpsam och allmänt trevlig var han! Jag tog nästan ett glädjeskutt när han ropade upp mitt namn, och kände mig konstigt nog inte alls nervös. När vi körde ut från parkeringen och ner mot stan så blev jag förvånad över hur lätt jag faktiskt kunde handskas med kopplingen på en helt främmande bil, och i ett tag kände jag att ”Ja, det här fixar jag ju!”. MEN... sedan blev det strul med växelspaken. :/ Jämfört med de äldre bilarna jag varit van att köra så var spaken väldigt ”nätt” och växlarna låg så mycket närmare varandra på något vis. Att få in treans växel var nästintill omöjligt, och det blev ofta ettan eller femman istället. Det blev så att jag fick hålla på och korrigera och trixa en hel del med växelspaken medan jag körde, vilket försämrade min körning och resulterade i manövreringsproblem.
Enligt inspektören så var allt bra iövrigt. Jag visste var och hur jag skulle rikta uppmärksamheten, körde hänsynsfullt men säkert, hade bra avsökning och uppsikt, kirrade att backa och vända m.h.a. en korsning med mera. I princip sa han att jag definitivt skulle ha blivit godkänd om jag inte behövt fokusera så mycket på växelspaken, vilket gör mig smått galen. Det hade varit lite lättare att smälta en kuggning på grund av att man helt enkelt inte var en tillräckligt god bilförare som inte har koll på läget, men att det ska hänga på den nya bilen? Gaaahhh.

Menmen. Teorin gick utmärkt, och jag har bokat ny uppkörning om tre veckor. Ska försöka klämma in ett par körlektioner på en körskola, eftersom deras bilar är väldigt mycket mer lika trafikverkets bilar. Tränar jag lite på växelspakarna där, så hoppas jag att det kommer gå bra sen. Jag ska bannemig ha ett körkort om jag så dör på kuppen. :x
All lycka till dig på teorin/körningen också!! Vi ska allt klara det här!
Gäst 2011-08-17 16:26 ! Citera #
Men 3 veckor till nästa prov är inte så farligt. Nästa gång klarar du den lätt. Ja kände igen mig i din historia, jag är också privatist och jag var jätte nervös när ja skulle köra upp i maj. I en helt ny bil sådär, dom första minutrarna gjorde jag KAOS med växelspaken haha. Jag fick in tex 4an istället för 2an. Men senare under körningen fick jag till den och det påpekade inspektören också. Men på slutet kuggade jag för att bilen hackade sig framm i en korsning där det var högerregeln och det kom en bil från höger. Jag skulle ha tryckt ner kopplingen eller valt en lägre växel och inspektören fick lite panik och hojtade till. Så det blev ett muntligt ingripande, annars skulle jag ha klarat sa hon.

De känns mycket lättare tycker jag att kugga på enstaka grejer än att kugga massa grejer, för då vet man nästan helt säkert att man klarar nästa gång. Problemet med mig var bara att jag fick vänta 2 månader tills nästa körning. Den klara jag problem fritt.
Så oroa dig inte du har ditt körkort om tre veckor speciellt nu när din teori e avklarad. Jag klara den därimot på 4e försöket hehe
Harmonization 2011-08-17 19:14 ! Citera #
Du anar inte hur skönt det känns att höra att en privatist har varit med om en liknande situation, och ändå kommit igenom körningen på andra försöket! Jag har försökt muntra upp mig själv hela dagen, men du lyckades mycket bättre. Tack, känner mig faktiskt ganska peppad nu. Jag ska ge järnet och följa i dina fotspår!

Och ja, det är ju iofs sant att man hellre vill kugga på något enstaka, än på körningen i det stora hela, haha. Var väl mest det att växlingen kändes som en såpass grundläggande del av körningen, så att misslyckas med den var lite som att misslyckas med alltihop. Får man fråga vart du bor? Två månaders väntetid kändes lite mycket... Men shit the same så länge man sedan klarar det, antar jag. (:
Återigen - tack!
Gäst 2011-08-18 18:52 ! Citera #
Ingen fara... varsågod. Jag bor i Sthlm, ja körde upp i sollentuna. Ja har kört mycket runt där i trakten så ja kan området som i min egen bakficka ;)
Jag ville bara köra upp där och jag bokade via internet, ja hade annars fått snabbare tid om jag ville om ja hade ringt in och frågat. Men ja hade inte så bråttom. Två månader gick dock ändå väldigt snabbt (:
Gäst 2011-08-18 19:03 ! Citera #
Gäst
Ingen fara... varsågod. Jag bor i Sthlm, ja körde upp i sollentuna. Ja har kört mycket runt där i trakten så ja kan området som i min egen bakficka ;)
Jag ville bara köra upp där och jag bokade via internet, ja hade annars fått snabbare tid om jag ville om ja hade ringt in och frågat. Men ja hade inte så bråttom. Två månader gick dock ändå väldigt snabbt (:


så med andra ord klarade du dig ? :o
Gäst 2011-08-19 23:27 ! Citera #
Gäst
så med andra ord klarade du dig ?


Javisst
Harmonization 2011-09-07 17:11 ! Citera #
Ååhhh, ord kan inte beskriva hur otroligt glad jag är just nu! Idag hade jag den andra uppkörningen, och klarade mig galant jämfört med sist. Hade tränat en del på växlingstekniken sedan sist och hade inga som helst problem med växelspaken denna gången. Känslan jag fick när inspektören sade att jag var godkänd var helt otrolig!
Körkort, körkort, körkort!!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov