Kör i 90 och en älg dyker upp på vägen?
Fastnade på en fråga som jag inte riktigt visste hur man skulle svara på.
Om man kör i 90 km/h och får syn på en älg som springer in på vägen, och man hinner bromsa 60 m innan. Hur hög är hastigheten när man passerar älgen?
Jag räknade ut reaktionssträckan som blev ungefär 27 m, men sen vet jag inte om man ska räkna ut bromssträckan eller stoppsträckan.
Någon som vet ?
Jag fick denna frågan på teorin (klarade det inte) Fick svaren 32 km/h
Reaktionssträckan: 90 km/h ? 9
9 * 1 * 3 = 27
Bromssträcka: 90 km/h ? 9
9 * 9 = 36
36 * 0,4 = 14
27+14=41
Ja visste inte heller riktigt, men reaktionssträckan på 90 km/h blir ju 27 m? :P
Fick du rätt på den ?
Jag var så förbannad att jag inte kollade igenom frågorna, men jag har för mig att jag inte fick rätt på den ;/
Det borde vara reaktionsträckan o bromssträckan så blir det ca 30 km/h
Hur omvandlar man ”stoppsträckan” till en hastighet? Om det nu är så man löser frågan.
Det som är värt att nämna i den här frågan är att om du inte hunnit stanna innan älgen kan det vara svårt att beräkna den hastigheten.
Det beror på att en bil inte har en konstant decceleration. Det betyder att den saktar ner lite i taget när du börjar bromsa och att den kraftiga hastighetssänkningen inte sker fören den absolut sista sträckan på din stoppsträcka.
I det här fallet har du en reaktionssträcka på 27 m (9*3)
och sedan en bromssträcka på 32,4m (9*9*0,4)
Stoppsträckan blir alltså 59,4 m (27+32,4)
Det betyder att stoppsträckan är ungefär 60 m i 90km/h.
Om du kör i 90km/h och ser älgen när det är 60 m kvar så är det på håret att du hinner bromsa!
mvh Frida
Vet inte om jag har uppfattat frågan rätt men om de ”bara” frågar efter bromssträckan som TS fråga antyder så hinner man stanna långt innan de 60m är slut.
Men om frågan handlar om att man börjar reagera när det är 60 m kvar så beror det på hur många sek det tar att reagera. Om man tar 1 sek på sig så står man still efter 59m tror jag. Tar man längre tid på sig så kör man på älgen som står 60m bort...
9*1*3 = 27m
9*9 = 81
81 * 0,4 = ca 32m
Reaktion + broms = 59m.
Jag förstår inte riktigt hur man kan omvandla hastigheten genom att veta när man börjar bromsa...någon som har koll på det?
Som jag fattat frågan,så vill man veta vilken hastighet du har,om du hinner stanna precis före en älg 60 meter längre fram!. 90 km/tim bör väl svaret vara?. Istället för att fråga,hur lång stoppsträcka du har om du kör i 90 km/tim,så väljer man att formulera om frågan!. Ofta gör man så,att man formulerar om en fråga för att kolla,att du verkligen tänker efter!
Senaste foruminläggen
Rubrik