1.Kan körkort bli indragen om man har 0,1 promille alkohol i blodet och man kör bil?
a)Ja
b)Nej
C)Ja om man inblandad i en olycka
Jag har stött på samma fråga, i mina ögon är svaret uppenbart.
Gränsen för rattfylleri går vid 0.2, men det är inte det som frågan går ut på. Jag skulle faktiskt vilja kalla den för en halvfälla. Frågan är utformad för att verka kopplad till rattfylleri, men man anger 0.1 promile som exempel, istället för gränsvärdet på 0.2, syftet är att skapa lite förvirring för den elev som läser frågan och vet att gränsen ligger på 0.2, inte 0.1. Det är känna till att båda halterna kan resultera i ett indraget körkort.
Men om du kör med 0.1 promile i bloden så kan du fortfarande förlora körkortet i samband med andra trafikförseelser. Även om du bara druckit hallonsaft hela veckan så kan körkortet dras in om bedömningen görs att du inte kan framföra fordonet på ett säkert sätt. Det gäller vid 0.1 promile, det gäller vid 0.2 promile och det gäller vid 1 promile. Dock inte vid 5 promile eller högre, för då är du troligtvis redan död.
Det gäller faktisk även cykel. Om jag inte har helt fel för mig så finns det ingen gräns för hur hög halt av alkohol du får ha i blodet för att få lov att cykla. MEN. En polis kan fortfarande göra bedömningen att du, pga alkohol eller någon annan orsak, inte är kapabel att framföra cykeln på ett trafiksäkert sätt. I värsta fall så tror jag faktiskt också att körkortet kan dras in, men rätta mig om jag har fel på den punkten.
Med all sannolikhet så är de ute efter svaret ”C”