Start > Körkortsforum > Köra om cyklist?

Köra om cyklist?

svinet 2011-08-07 17:17 ! Citera #
Jag har en fråga som är lite dum och som verkar självklar för regeln om omkörning på övergångsställen är kanske ganska glasklar, men för mig blir det knepigt ibland.

Jag övningskör i Malmö, och jag antar att det är vanligt i andra ”stora” städer också att man hamnar bakom en cyklist när det är t ex 40-väg och övergångsställena är rätt täta.

Det jag undrar då - eftersom man inte får köra om före eller på obevakade övergångsställen - är hur man hanterar den situationen? Det är ju inte så kul att köra i en cyklists hastighet och samla upp en massa trafik bakom sig, men samtidigt hinner jag inte göra en omkörning utan att överskrida hastighetsbegränsningen eller köra om på övergånsställe.

Är det ok att endast byta körfält innan övergångsstället, passera cyklisten och sedan gå över i det andra körfältet efter övergångsstället, eller räknas detta som en olaglig omkörning?
Problemet jag ser är att det är onödigt eftersom man ofta inte behöver gå ut ur sitt eget körfält, men om man stannar i sitt eget körfält är risken väldigt stor att omkörningen inte hinner avslutas i tid.
Gäst 2011-08-07 19:41 ! Citera #
Du kan försöka köra om cyklisten direkt efter övergångstället kanske? men jag kan höra med min trafiklärare den 17 augusti och återkomma till dig. Jag kör iofs mc, men regeln gäller nog alla.
RetarD 2011-08-08 19:55 ! Citera #
Beror väl på situationen och hur långt det är mellan övergångsställena? Om du känner att du verkligen inte hinner göra det på ett säkert och lagligt sätt så skulle inte jag säga att det är någonting att rekommendera. Om det finns någon annan rutt till ditt mål kan du inte ta den istället? Någon som är mindre befolkad av cyklister menar jag? Jag har en lektion den 12 Augusti, kan precis som föregående kommentator höra med min trafiklärare och sedan höra av mig till dig igen (om jag kommer ihåg (a))
Lycka till med körningen! :D
svinet 2011-08-09 22:24 ! Citera #
Tack för era svar, jag frågade min körlärare själv idag och man får helt enkelt vänta tills efter övergångsstället och sedan försöka köra om. Men hinner man inte så hinner man ju inte, troligtvis gör man dock det på grund av cykelns lägre hastighet. I allmänhet drar jag mig för att göra sådana saker, är en sådan som gillar att köra långsamt... 8-)

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I dag 12:10
13
I dag 08:50
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor