1) Jag vet att det är viktigt, inte minst ur miljösynpunkt, att köra på så höga växlar man kan (i de allra flesta situationer).
Men är detta något man kan kugga på? T.ex. säg att man vid en rak 50-väg kör på 3:ans växel, trots att 4:an förmodligen skulle vara ett bättre val. Eller vid en 70-väg håller sig till 4:an, istället för att växla upp till 5:an. Man utgör ju ingen fara för trafiken, och det är ju inte heller så att man direkt ”plågar” bilen genom att köra på 2:an eller dyl. Hur petiga är egentligen inspektörerna när det gäller ”lämplig” växel?
2) I samma veva vill jag även reda ut vikten av motorbroms-användning vid uppkörning. Det här med att växla ner inför rödljus och sakta släppa upp kopplingen tillämpar jag nästan aldrig. Istället minskar jag farten med hjälp av bromsen och trycker ner kopplingen för friläge när bilen nästintill protesterar pga låg fart. Alltså håller jag en ganska hög växel (kanske 4:an) hela vägen, vilket innebär mindre utnyttjande av motorbroms. Är det någon som fått en anmärkning på detta vid uppkörning?
Sedan är det ju det där med en brant/kurvig nedförsbacke... ”Måste” man då växla ner för att få större motorbroms-effekt och slippa bromsa lika mycket? Eller är det okej att ha en hög växel i (trots att bilen då skulle flyga framåt i en jädrans fart om man inte bromsar)?
Som sagt - jag vet hur man ”bör” köra ur eco-driving synpunkt, men är ovanstående exempel något man kan kugga på?
Du kan kugga på allt du nämnde, och kan också komma undan med det beroende på helheten i körningen!
Jag har också lite problem med det här med motorbromsning.
När man motorbromsar så stoppas ju bränsletillförseln, förutsatt att bilen har en insprutare, men jag har hört att man ska enbart motorbromsa när man ska stanna och inte motorbromsa under längre sträckor för det kan vara skadligt för bilen. Är det sant? Detta sa min polare till mig, som hade lärt sig det av sin trafikskole lärare.
När man motorbromsar så stoppas ju bränsletillförseln, förutsatt att bilen har en insprutare, men jag har hört att man ska enbart motorbromsa när man ska stanna och inte motorbromsa under längre sträckor för det kan vara skadligt för bilen. Är det sant? Detta sa min polare till mig, som hade lärt sig det av sin trafikskole lärare.
Fel, motorbromsning är endast skadligt för tvåtaktsmotorer
Fel, motorbromsning är endast skadligt för tvåtaktsmotorer
Ja jag menar det. Konstigt att en trafiklärare kan påstå sånt. Ännu en fråga, när man motorbromsar, vart tar energin vägen? Laddas batteriet upp mer eftersom motorn går i högre varv. Eller blir det till värme i motorn?