Start > Körkortsforum > Handledarens utbildning

Handledarens utbildning

Gäst 2011-08-04 18:56 ! Citera #
Hur kan jag lita på min handledare, den är inte lärare utan endast en person som haft körkort i minst 5 år. Vad säger att den personen är lämplig att lära mig att köra bil? och dessutom kan alla trafikregler helt korrekt. Många har haft körkort i 25 år, ex min mamma hennes kunskaper är inte helt aktuella känns det som ibland.
inspektörn 2011-08-04 19:00 ! Citera #
Där har du en av anledningarna till varför den obligatoriska handledarutbildningen kom till!
lizerd 2011-08-14 11:37 ! Citera #
Men handledar utbildningen handlar inte så mycket om uppfriskning om regler utan mer om riskmedvetenhet och hur man ska gå tillväga i början.

Det kan vara bra att låta den man ska köra med låna teori boken och läsa igenom och sedan diskutera lite lätt ang regler för att eleven ska få känslan att personen vet vad han/hon pratar om ang regler och körsätt / körstil

Lär man sig fel så kan det vara svårt att lära sig rätt när man kommer till en körskola eller att det blir fel vid uppkörning.
stekaren 2011-08-20 10:36 ! Citera #
Be din handledare läsa igenom sumeringen i körkortboken lite snabbt så den får tillbaka alla småkunskaper.
Jasper 2012-01-18 17:33 ! Citera #
Ingen är full lärd, och jag tycker det bara är bra att du kör med en som nyligen tagit körkort och som fortfarande har friskt minne av trafikreglerna. :)
Gäst 2012-05-14 15:25 ! Citera #
Jag tror att det iblan kan kännas som om ens föräldrar inte kan lära en lika mycket som, t.ex., en körlärare skulle kunna, just för den anledningen att de inte är utbildade lärare(om de nu inte är det :)) Och det kan få sådana konsekvenser att man kanske inte litar på dem osv. Men jag tror att det är viktigt att man vet att de faktiskt har kört länge oh fått in körreglerna så att det blir automatiskt för dem att köra rätt. :)
Gäst 2012-06-07 19:26 ! Citera #
Ett bra tips är också att köra en lektion på körskola och ha handledarens sittandes så att denne ser hur körläraren instruerar och förhoppningvis kan tillämpa dessa tekniker (dvs vara mer pedagogisk) privat.

En grej min körskolelärare tyckte var viktigt i början när man övningskör privat är att handledaren har full uppsikt (speglar, titta i sväng etc.) och inte lägger detta över på eleven tills eleven har lärt sig att hantera bilen.

Jag tror att det är viktigt att känna tillit till handledarens erfarenhet (förhoppningvis), då det är det denne bidrar med framförallt jämfört med du som håller på att lära dig och mest sannolikt kan teorin heller. Från mina egna övningskörningar privat så tycker jag att det är en förmån att kunna ha en privat handledare som INTE är en förälder så att man får större distans och kan fokusera mer på körning/inlärning än allt omedvetet man har med sig inom familjen/med föräldrarna (psykologiskt sett).
BellaJohansson 2012-07-08 19:22 ! Citera #
Det finns en jättebra handledarbok jag kan rekomendera alla handledare att läsa.. det finns även en lista efter alla moment där man prickar av det man hunnit lära sig. mkt bra bok.
och om man själv läser teorin vid sidan av all körning så bör man kunna klara ut även det om handledaren har fel i.
mvh 8-)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov