Start > Körkortsforum > Hur gör man en säkerhetskontro…

Hur gör man en säkerhetskontroll?

Gäst 2011-08-04 12:17 ! Citera #
Jag vet att man ska kolla lysen, styrning, däck och bromsar när man utför en säkerhetskontroll, men kan någon ge mig en vägledning på hur man utför själva kontrollen så som man blir tillsagd att göra på uppkörningen sedan?

Tack!
lizerd 2011-08-14 10:45 ! Citera #
Kollade runt lite tidigare om detta , hittade www.säkerhetskontroll.se

1. Sätt dig på förarplatsen och kolla att stolen är rätt inställd, spänn fast bilbältet.
2. Ställ in backspeglarna, yttre och inre.
3. Kolla att alla dörrar är stängda.
4. Slå på tändningen, kolla vindrutetorkare, spolare, blinkers, varningsblinkers, fläkt och ljudsignal.
5. Kolla att du vet hur man slår på bakrutans eluppvärmning samt får igång defrostern.
6. Tryck hårt på bromspedalen, den skall inte sjunka!
7. Trampa några gånger på bromspedalen och fortsätt att hålla pedalen nedtryckt. Dra samtidigt med vänster hand i ratten och starta motorn, då känner du att pedalen sjunker ner och att det rycker till i ratten. Då vet du att broms- och styrservon fungerar.
8. Kolla parkeringsbromsen.
9. När du är klar att köra, kolla hel och halvljus och se till att halvljuset är tänt innan du åker i väg.
10. Tuta. Klart!

Saxat från www.säkerhetskontroll.se

Detta tycker jag kändes förnufitigt :D
Gäst 2011-08-15 10:12 ! Citera #
Det finns en yttre och inre kontroll. Här på kortkortonline finns det bra information :)
https://korkortonline.se/teori/sakerhetskontroll/
slammaren 2011-08-27 09:30 ! Citera #
Lånar tråden lite.
Måste man kunna göra en säkerhetskontroll utan en kontroll lista till hands?
Gäst 2011-08-28 18:33 ! Citera #
Ah, alltså det här känns jättekrångligt. Måste man verkligen komma ihåg allt det?
Hur ser de att man kollar allt? Måste man typ berätta vad det är man gör eller ber de än kolla av efterhand eller hur funkar det?
Dessutom, hur noga är dom om man missar nått? :P
raggemurre 2011-09-11 13:23 ! Citera #
Tack för tipset! Men jag har hört att man måste kolla däcken o sånt? Räcker det att man går ner o hukar sig o klor lite på däcket? det hjälper ju inte o sparka lite lätt på däcket för att se ifall det är fullt med luft..
Gäst 2011-09-12 01:34 ! Citera #
raggemurre
Tack för tipset! Men jag har hört att man måste kolla däcken o sånt? Räcker det att man går ner o hukar sig o klor lite på däcket? det hjälper ju inte o sparka lite lätt på däcket för att se ifall det är fullt med luft..


Jag tror faktiskt räcker med att du bara kollar in mönsterdjupet på ett ungefär och eventuellt skrapar på däcket för att se övertygande ut. Glöm även inte att kolla om alla däcken överensstämmer. Det har faktiskt hänt att de glömt byta ut alla 4 däck och ett dubbdäck var kvar medan resten var sommardäck. Detta var dock ett misstag, inget man gjorde för att sätta dit eleven eller något. Kan dock vara bra och lägga märke till.
Gäst 2011-09-12 12:56 ! Citera #
När du gör en säkerhetskontroll på uppkörningen så talar inspektören om precis vad du ska kolla.
Till mig sa han: ”Gör en kontroll av bromsarna. Du behöver inte gå ut och kolla ljusen eller så, utan bara det du kan göra från där du sitter.” Jag trodde att han bara menade att jag bara skulle kontrollera fotbromsen, så när jag var klar fick han tillägga att jag skulle kolla parkeringsbromsen också.
Jag satt och sa precis vad jag gjorde under kontrollen, men det sa han inget om att man behövde göra. Det var mest för min egen skull. De ser nog vad du kollar och vad du missar när de sitter där bredvid och övervakar.

Men här kommer några exempel på saker man kan behöva kontrollera.

Kontroll av belysningen:
* Lägg i backväxeln och slå på höger blinkers. Gå ur bilen och kolla att alla blinkers på höger sida fungerar, kolla bakljus, backljus och skyltljus bak. Det ska även finnas reflexer bak på bilen, så den syns i mörker även om ingen belysning är igång. Framtill ska halvljus kontrolleras. Om allt fungerar så kan du lägga ur backväxeln och slå av höger blinkers.
* Slå på vänster blinkers och helljus. Kolla att alla blinkers på vänster sida fungerar och kolla att helljuset fungerar.
* Kolla parkeringsljus och dimljus fram och dimbakljus bak.
* Be inspektören om hjälp med bromsljuset (han trampar på pedalen medan du kollar ljuset eller tvärt om).

Kontroll av bromsar och styrservo:
Pumpa på bromspedalen några gånger med foten när motorn är av, och håll den sedan nedtryckt en stund. Bromspedalen ska stanna ungefär halvvägs och ge ett stumt mothåll. Den får inte sjunka under tryck. Du kan passa på att kolla styrservo i samma veva och då vrider du ratten så långt du kan åt vänster med vänsterhanden och håller kvar den där. Starta motorn så känner du att bromspedalen sjunker, och om du samtidigt kontrollerar styrservon så kommer ratten att vridas längre åt vänster.

Kontroll av parkeringsbromsen:
Dra åt parkeringsbromsen och lägg i ettans växel eller backväxeln (beroende på om du står parkerad på så sätt så du ska köra framåt eller bakåt). Försök köra iväg. Om parkeringsbromsen fungerar kommer du ingenstans.

Kontroll av däck:
Vrid på ratten, så framdäcken står snett, så blir det lättare att se mönsterdjupet. Det ska vara minst 1,6 mm (3 mm på vinterdäcken vid vinterväglag under perioden 1 dec - 31 mars). Det finns små ”klossar” nere i mönstret som kan vara till hjälp när man ska avgöra om däcken behöver bytas eller inte. Kolla att mönstret inte har slitits så mycket så det är i nivå med de där klossarna.
Ta ett varv runt bilen och titta på däcken, för att se om du ser någon skillnad i lufttrycket och om det finns skador på något av däcken.

Inne i bilen:
Kontrollera att vindrutetorkarna, -spolarna och tutan fungerar.
Kontrollera att du sitter bra och ser bra i speglarna.

Jag kan kanske ha glömt något nu, men förhoppningsvis kanske det kan göra lite nytta för någon.
Gäst 2011-09-12 17:03 ! Citera #
SRW
text


Ett väldigt bra och informativt svar SRW! :D

Har du någon aning om vad som gäller om man märker att däcken slitits ojämnt och ser att hjulen inte är balanserade? Personligen skulle jag påpeka detta till trafikinspektören, men man kanske inte ska göra det?

Samma sak med hugg i ratten, det kanske finns smuts eller luft i servosystemet? Nu vet jag självklart att deras bilar förmodligen kommer att vara ganska felfria, men vem vet liksom.
Maki 2020-02-27 20:52 ! Citera #
Min körskola säger att jag ska använda varningsblinkers vid säkerhetskontroll, känner mig osäker på det.
Alla videon jag sett har dom alltid använt en blinkers i taget men nu säger dom att använda varningsblinkers.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest