Start > Körkortsforum > Tips för att backa runt ett ga…

Tips för att backa runt ett gatuhörn!

Gäst 2011-08-04 12:10 ! Citera #
Hej!
Jag tycker det är lite svårt att veta hur noga man måste vara när man backar runt ett hörn. Min förra lärare på körskolan sa att man skulle vara 10-15 cm från kanten när man backar runt hörnet, men måste man vara så nära tror ni? Jag klarade av svängen, men kom cirka 40 cm från kanten och då tyckte han det var lite för mycket så att jag skulle öva på det mera hemma innan han kunde godkänna mig på det, även fast att jag gjorde svängen så som man skulle och tänkte på allt som han hade sagt. :(

Nu har jag dock bytt lärare p.g.a. olika skäl, men jag har inte gått igenom backning med honom ännu, och undrar alltså nu om det finns något speciellt knep som man ska använda sig utav när man backar, som t.ex. när du ser att hjulen befinner sig där, då ska du svänga för att du ska komma rätt runt hörnet o.s.v, så att jag är förbered när jag genomför detta moment med den nya läraren. Och som sagt, måste man vara så nära som 10-15 cm till kanten föra att bli godkänd på detta moment, eller var det bara min förra lärare som var väldigt petig?

Tack!
Gäst 2011-08-04 13:16 ! Citera #
Hej!

Jag minns att min bilskollärare förklarade för mig att det är dags att vrida ratten då bakdäcken nått hörnet på korsningen. Men hur vet man att man nått dit då man sitter på förarsätet? Bakhjulens placering är oftast i linje med baksätets rygstöd. Titta på den bil du skall köra var bakre hjulaxeln sitter i förhållande till sidorutorna/ baksätet. När du sedan sätter dig i bilen och ska rulla bakåt har du då ett inre riktmärke att gå efter. Kolla avståndet till trottoarkanten via den yttre högra bakspegeln.
RetarD 2011-08-08 19:37 ! Citera #
Nova
Hej!

Jag minns att min bilskollärare förklarade för mig att det är dags att vrida ratten då bakdäcken nått hörnet på korsningen. Men hur vet man att man nått dit då man sitter på förarsätet? Bakhjulens placering är oftast i linje med baksätets rygstöd. Titta på den bil du skall köra var bakre hjulaxeln sitter i förhållande till sidorutorna/ baksätet. När du sedan sätter dig i bilen och ska rulla bakåt har du då ett inre riktmärke att gå efter. Kolla avståndet till trottoarkanten via den yttre högra bakspegeln.

Tack så mycket! Bra knep som kommer hjälpa även mig även om jag inte postade tråden! :D
TildaSkoog 2011-08-10 19:50 ! Citera #
Tack för tipsen! Jag tycker att det är en av de jobbigaste grejerna, det där med att backa runt gathörn.. Nu fick jag lite bra tips att tänka på ! Har såklart gjort det med körskolan, men kommer inte ihåg alla instruktioner min körskolelärare sa till mig..
lizerd 2011-08-14 10:28 ! Citera #
Nova: riktigt bra tips

Min förra lärare på körskolan sa att man skulle vara 10-15 cm

om man ska lyckas med det under hela backningen så känns det som man måste vara proffs :)
du skulle bett körskoleläraren demonstrerat dessa 10-15cm för dig ;)
Gäst 2011-08-15 21:50 ! Citera #
lizerd
Nova: riktigt bra tips

Min förra lärare på körskolan sa att man skulle vara 10-15 cm

om man ska lyckas med det under hela backningen så känns det som man måste vara proffs :)
du skulle bett körskoleläraren demonstrerat dessa 10-15cm för dig ;)

Haha! ;) Skönt att höra att det finns någon mer än jag där ute som känner på det viset! :) Ja, hade man vågat säga det till honom så skulle jag ha gjort det, för jag tycker också det verkar lite för petigt av honom att säga så och det blir ju mycket svårare att klara av svängen också om man ska lyckas hålla det avståndet hela tiden tycker man. :| Man blev ju rätt lagom frustrerad på honom efter den lektionen när jag klarade av backningen som man skulle men hade ett för långt avstånd i från kanten enligt honom :cry:, är glad över att jag tog valet att byta lärare och köra med en annan nu istället. :)
slammaren 2011-08-27 09:12 ! Citera #
En bra förare använder speglarna.
Du börjar att svänga när du inte kan se kanten längre med högra sidospegeln sedan fortsätter du att svänga så mycket du kan och kör långsamt tills du ser trottoarkanten. Samma sak gäller när du ska backa in i en port.

Att vända ryggen för att kolla vart man har bilen någonstans är sanslöst, enligt mig.
Gäst 2011-08-27 11:03 ! Citera #
slammaren
Du börjar att svänga när du inte kan se kanten längre med högra sidospegeln sedan fortsätter du att svänga så mycket du kan och kör långsamt tills du ser trottoarkanten. Samma sak gäller när du ska backa in i en port.

Att vända ryggen för att kolla vart man har bilen någonstans är sanslöst, enligt mig.

o varför är det sanslöst? kan väl likaväl vända sig om o kolla i backspeglarna också?
slammaren 2011-08-27 12:33 ! Citera #
Gäst
slammaren

o varför är det sanslöst? kan väl likaväl vända sig om o kolla i backspeglarna också?

Du ser ju inte bättre om du vänder dig om, du har redan tre speglar till din tjänst. När man övningskör ska man lära sig att använda speglarna.
Självklart om du funderar på att enbart backa så kan man vända sig om.
Gäst 2011-09-07 08:59 ! Citera #
Jag har fått lära mig att det är viktigt att se åt det hållet man färdas i. Vid backning blir det alltså ut genom bakre vindrutan. Sen brukar jag ta fäste på en punkt högre upp som är precis där trottoaren till gatuhörnet börjar svänga och när jag ser genom bakre sidorutan att bakhjulen är där börjar jag slå om. Sen använder jag självklart sidospegeln lite då och då för att se till att jag inte är för långt ifrån kanten men det är ändå viktigast att du inte backar på någon.
För mig handlade det jätte mycket om repetition, jag körde fram och tillbaka runt hörn tills jag hade fått en känsla för var bilen befann sig. Om du hamnar för långt ifrån kanske det beror på att du rätar upp bilen för tidigt?

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I dag 12:10
13
I dag 08:50
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov