Start > Körkortsforum > Att tänka på högerregeln.

Att tänka på högerregeln.

Gäst 2011-08-01 15:14 ! Citera #
Jag har inga större svårigheter med att lära mig köra bil. Det enda som jag har svårt för måste vara högerregerln (då jag tyvärr kan tycka att den känns lite ologisk) Jag glömmer den gärna, även om jag så väl vet att det finns och ska följas. Har ni något knep eller tips för att alltid tänka på den när det behövs? :lol:
Gäst 2011-08-02 16:26 ! Citera #
Det inga speciella tip som kan ges, allt jag kan säga är att du måste ha din uppmärksamhet på skyltar och trafiksignaler om den inte finns längre så är det 100% högerregeln och trafik från höger ska lämnas företräde.
Gäst 2011-08-04 17:48 ! Citera #
Varje gång du kommer till en korsning som saknar vägmärken i gatan om att de som korsar din väg ska lämna dig företräde eller om det inte visar någon skylt om att du kör på huvudled ska du sakta in i korsningen och kolla både åt vänster och höger för att se om det kommer någon eller inte. Visar det sig att det är fritt kan du fortsätta köra, och kommer det någon har du skyldighet att stanna enligt högerregeln. ;)
RetarD 2011-08-08 19:51 ! Citera #
Alla får ju saker att stanna kvar i huvudet på olika sätt men när jag tog AM-kort sa min lärare att jag skulle tänka på att jag skulle ta hand lite extra om mitt högerben eftersom jag är högerfotad xD Märker själv att det låter lite skumt nu när jag skriver det men det har stannat kvar i mitt huvud i nu snart 3 år ^^. Bara man vet vad högerregeln går ut på så gäller det att kunna snabbt identifiera situationer då den ska tillämpas. Precis som med så mycket annat inom körningen så går det bra när det väl automatiserats och man inte behöver tänka så mycket när man gör det. :) Vet inte om min post gav så mycket men hoppas den kan vara till hjälp på något sätt!
Lycka till med körningen! :D
yaya 2011-08-15 13:02 ! Citera #
Var uppmärksam , öva på det du är sämre på så nöts det in.
Gäst 2011-08-28 18:49 ! Citera #
Har precis samma problem. Jag vet att den gäller men har svårt att tillämpa den när det väl gäller. Dessutom måste jag alltid tänka massa i vissa situationer. Typ om jag ska göra en vänstersväng vid ett trafiklyse, då ska jag ju släppa förbi bilarna som kommer rakt framifrån för de har ju grönt samtidigt. Lite ologiskt i min hjärna men ett sätt och tänka när man kör kan jag tipsa om att tänka att man alltid ska ”skydda” sin passagerare (om man har en i framsätet) Den är ju alltid på ens högra sida :P Så kommer en bil mot honom/hennes sida är det stanna som gäller.
ellenpellen 2012-06-10 16:18 ! Citera #
Aaaah! Tack millan! Det där tankesättet med att ”skydda sin passagerare” var verkligen jättebra för mig. Har supersvårt att tillämpa högerregeln tillräckligt snabbt, men tror det kommer gå mycket bättre nu. TACK!

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
2
I dag 14:36
2
I dag 10:55
5
I dag 09:29
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov