Start > Körkortsforum > Vilken tung MC är lättast att …

Vilken tung MC är lättast att köra upp på?

McNick 2009-03-30 12:05 ! Citera #
Jag ska köpa tung MC och övningsköra på, vilken modell i ca 30 000 kr klassen är lättast att köra upp på?
SAM 2009-04-21 11:23 ! Citera #
Lättast att köra är vanliga ”väghojar” utan kåpor som man sitter rakt upp i. Låg sitthöjd och ett styre som sitter ovanför kronan (istället för clip-on som på sportcyklar) gör det hela lättare att manövrera. En klassiker är Kawazaki ER-5 (www.blocket.se/vi/21155525.htm?ca=15_s) Ducati Monster är annars ett alternativ, bra mycket ballare hoj.

Tycker dock du kan fundera på att köpa den cykel du vill ha direkt, efter övningskörning har du blivit van och lärt känna cykeln oavsett. Själv kör jag upp på en Honda CBR600RR, sporthoj ut i fingerspetsen.

Lycka till!
Lars 2009-04-23 16:04 ! Citera #
Men kom ihåg tung MC = minst 700cc och 25kW !
Krävs för att få ett A kort utan begränsing
kooko 2009-04-27 18:31 ! Citera #
Det tips jag fått är som även sagts tidigare, köp den hoj du vill ha & hyr en mc från bilskolan när det är dax för uppkörning, kan vara bra att ta ett par lektioner innan. Sporthojar kan vara rätt svåra att klara av lågfartsbanorna med, en del kan helt enkelt inte svänga så snävt som det krävs. Vill man ha en 600cc som första hoj så får man ändå inte köra upp med den för tungt kort.
vonberg 2009-05-04 13:10 ! Citera #
Antar att du redan har A-Kort (begränsad effekt) eftersom du säger att du ska köra upp för tung motorcyckel (min 25kW). Då har du ju garanterat kört lite hoj förut, och borde väl veta vilken cyckel du trivs bäst med. Om du är förvirrad och inte har MC-kort redan, så är det INTE en tung motorcyckel du ska ha utan en MC med effekt mellan 11-25 kW. Välj en du trvs med och vill köra sen. Antingen är du en sporthoj-kille eller en knutte (custom-hoj)
Phywe 2010-05-21 18:40 ! Citera #
Enklast är att hyra en av trafikskolan. Då vet man att det inte kommer att bli något tjafs om MC:n är OK att köra upp på. Jag kan gått tänka mig att betala lite för att känna mig säker på en sådan sak.
Gäst 2010-06-10 15:26 ! Citera #
Man får ju inte hyra en MC av körskolan bara för att köra upp, Inte här på gotland iaf. Däremot om man tar körlektioner hos dom så kan man få ”hyra” en hoj till uppkörningen. Och körskolor har ju oftast hemskt lättkörda cyklar med abs osv som underlättar en hel del :-)
Gäst 2010-08-09 18:04 ! Citera #
På min körskola kör vi på BMW R 850 R och det är en väldigt lättkörd MC!!
Gäst 2010-09-01 18:23 ! Citera #
I den prisklassen rekommenderar jag CB750 slutet av 90talet. Väldigt välbalanserade och lättkörda. Mycket bra nybörjarcykel! Hade själv en 98 som jag körde på körskolan. Ingen abs heller så då lär man sig hur det är utan och behöver inte vara nervös för att sätta sig på en som inte har det senare. Kör nu cbr900 och skulle inte vilja sätta mig på den för en uppkörning även om det går.

Mvh Johan
Johanmc 2011-06-26 14:56 ! Citera #
sally101
på min körskola kör vi på BMW R 850 R och det är en väldigt lättkörd MC!!


Det skriver jag under på, mycket skön och lättmanövrerad på konbana som till stor del är uppkörning på MC.

Upplever tunga streetbikes som väldigt tröga att styra i lågfart och det blir lättare vobbligt, men det passar ju en del.

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
3
I går 22:14
1
I går 22:12
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor