Start > Körkortsforum > Kan det ingå koll under huven …

Kan det ingå koll under huven vid uppkörningen?

Gäst 2011-07-31 01:49 ! Citera #
Hej!

När tiden för uppkörning börjar krypa allt närmare kommer frågorna om saker man tänkt mindre på under övningskörningen.

Jag är inget teknikfreak eller ens det minsta intresserad av bilmotorer och hur bilar fungerar rent mekaniskt eller tekniskt, ändå skall man kunna sköta mindre underhåll själv, enligt Du och jag i trafiken, t.ex. kolla oljenivån i motorn och fylla på motorolja, kylarvätska och spolartvätska vid behov samt byta bromsvätska och styrservovätska. Men även om jag vet var behållarna sitter på den bil jag övningskör hjälper inte det mig vid en eventuell uppkörning om det ingår att man skall kolla de här behållarna vid uppkörningen

Så första frågan är om det kan ingå en sådan säkerhetskontroll under huven och vad man då skall kolla, samt följdfrågan, hur vet man var dessa behållare sitter på den bil man skall köra upp med? För jag kan inte tänka mig att dom har tid med att man plockar fram bilens manual och frågar man blir man väl kuggad direkt.
Gäst 2011-07-31 19:39 ! Citera #
Du skall bara kunna vissa till han eller hon vart alla dem behållarna sitter
Gäst 2011-07-31 19:40 ! Citera #
Ps dem sitter ungefär hos alla bilar på samma plats
Gäst 2011-08-01 12:51 ! Citera #
En mindre kontoll ska vara del av uppköringen. Be din körlärare elelr din förälder att hjälpa till. De frågar oftast inte om kluriga saker. Man ska bara ha lite koll på hur man kan ta hand om din bil och inte hälla fel vätskor på fel ställen ungefär ;) Men kollen kan också innebära att kontrollera alla ljus på bilen eller andra småsaker. Min kompis fick t.ex. testa handbromsen under sin uppköring!

Lär man sig var alla reglage och behållare finns efter den bild som finns i läroboken (oavsett vilken) så har man en god uppfattning om var de finns i andra bilar också. Det finns t.ex. olika markörer och lock som indikerar var saker och ting finns :)
Gäst 2011-08-01 15:07 ! Citera #
Det är ju tyvärr sånt man också ska kunna. Men har man tur så slipper man, vilket verkar vara oftast. :D

Senaste foruminläggen

Rubrik
12
I går 22:40
6
I går 22:34
11
I går 17:36
8
I går 04:58
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest