Start > Körkortsforum > Bevakad Järnvägskorsning

Bevakad Järnvägskorsning

uppkörning 2011-07-27 17:25 ! Citera #
Kom till denna bevakade järnvägskorsning igår när jag körde upp. http://maps.google.se/?ll=59.369847,13.454447&spn=0.001114,0.003484&z=19&layer=c&cbll=59.369847,13.454447&panoid=u4S7EIdyy9TO9GKrMqeD-w&cbp=12,117.79,,1,2.32

Det är en 50 väg och jag körde i fyran ca 50 km/h, Jag saktade inte ner något utan titta åt båda hållen och körde på.

pga detta blev jag kuggad. Hon sa att jag skulle ha bromsat lite och växlat ner.

Men måste man göra det på bevakade korsningar också?

Det var de ända hon kuggade mig på allt annat var bra sa hon.

Antar att hon har rätt men vill bara vara säker. och ifall hon har fel så kan jag ju inte göra något åt det, går ju inte o överklaga.
Gäst 2011-07-27 18:52 ! Citera #
I min teoribok understryks det hur viktigt det är att inte lita helt på signalerna, det kan uppstå tekniska fel när som helst. Därför är det såklart befogat att sänka hastigheten och växla ned, men jag kan tycka att det är fånigt att underkänna dig bara för en sådan sak. Hon skulle ha kunnat godkänna dig men sagt att du i fortsättningen måste sakta in och växla ned vid järnvägskorsningar. Men men, det är bara att ladda om. Lycka till med nästa uppkörning!
inspektörn 2011-07-27 19:26 ! Citera #
Om du kom mot den järnvägsövergången som bilden visar och från det hållet, alltså från kameran och mot järnvägen, så tacka fasen att du blev kuggad!
Det är ju noll sikt åt höger!!!!
frasse 2011-07-28 21:57 ! Citera #
Jo, jag tycker att hon gjorde rätt, hastighet i järnvägskorsning skall anpassas med hänsyn till sikten, vilket du inte gjorde i detta fall.
järnväg 2011-07-28 22:22 ! Citera #
Hur mycket ska man sakta ner på ett ungefär?

Är ju en rätt så trafikerad väg man kan ju inte sakta ner till 20 km/h ?
inspektörn 2011-07-28 23:25 ! Citera #
Du skall hålla en sådan hastighet att du kan stanna INNAN spåren ifall det kommer ett tåg!
Fenomena 2011-07-29 17:05 ! Citera #
Du får aldrig passera en järnvägskorsning förens du med egna ögon (inte via signalen) försäkrat dig om att det inte kommer något tåg. Är det noll sikt - Mao kan du inte se om det kommer något tåg, skall du inte passera plankorsningen.
När du sedan, innan korsningen, bestämt dig för att det inte kommer något tåg. Skall du välja en ”säker” växel och passera korsningen bestämt. Här frångår man lite av den sparsamma körningen. Här är säkerheten viktigare. En lägre växel och lite högre varvtal minskar risken för motorstopp. Som man ju inte vill ha på ett järnvägsspår.

Bättre lycka på nästa uppkörning, läs lite i boken om järnvägskorsningar också!

Mvh- Fenomena - Trafiklärarstuderande
Gäst 2011-08-02 16:42 ! Citera #
I boken så säger det att man måste ändå sakta ner och kolla trots att signalen visar röd, det kan finna fel på uttrustningen. :D
micke1 2014-11-11 10:53 ! Citera #
Om det är en järnvägskorsning på en 90-väg och sikten är skymd, och låt säga att den är bevakad. Då ska man alltså sakta in till 20 km/h på en 90-väg för att förvissa sig om att det inte kommer ett tåg? Jag känner faktiskt till en sådan järnvägskorsning som är så skymd, och på en 90-väg så att man skulle behöva gå ner till 20 km/h för att kunna vara säker på att man hinner stanna om ett tåg dyker upp.

Problemet här är att ingen går under 90 km/h där vad jag vet. Så man skulle få en massa tutande bilar bakom sig. Hur är det meningen att man ska göra i ett sådant läge då? Har uppkörning snart och skulle vilja vara säker på det.

Mvh
Gäst 2014-11-26 23:26 ! Citera #
micke1
Om det är en järnvägskorsning på en 90-väg och sikten är skymd, och låt säga att den är bevakad. Då ska man alltså sakta in till 20 km/h på en 90-väg för att förvissa sig om att det inte kommer ett tåg? Jag känner faktiskt till en sådan järnvägskorsning som är så skymd, och på en 90-väg så att man skulle behöva gå ner till 20 km/h för att kunna vara säker på att man hinner stanna om ett tåg dyker upp.

Problemet här är att ingen går under 90 km/h där vad jag vet. Så man skulle få en massa tutande bilar bakom sig. Hur är det meningen att man ska göra i ett sådant läge då? Har uppkörning snart och skulle vilja vara säker på det.

Mvh

Det spelar ingen roll vilken hastighet vägen har. Det är sikten på järnvägskorsningen som avgör hur snabbt du bör köra.

Om du tydligt visar bakomliggande bilar att du bromsar så tror jag inte dom kommer tuta. Du kommer ju inte stanna där i en evighet (om det nu inte kommer ett tåg och då får dom i så fall tuta bäst dom vill).

Nu har jag inget körkort, men detta är vad jag lärt mig.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   367 sidor   31 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2025 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest