Hejsan
jo jag undrar bara vad det är som man ska tänka extra mycket på när man gör uppkörningrn?
Det är väl en hel del. Jag tycker det absolut viktigaste är att vara förberedd. Jag tycker man ska ha grunderna klart för sig både teoretiskt och praktiskt. Och att man ska känna sig säker i alla moment. Du ska vara allsidig så möjligt. För många är det en självklarhet, ändå så överskattar så många sin förmåga och kunskaper i alla fall.
En annan sak jag tycker är viktigt att ha tålamod och inte ha bråttom - med körkortet. Alla verkar ha så bråttom nu för tiden att ta så få körlektioner som möjligt och att det är lite som en tävling vem som kan plugga in och ta körkort billigast och snabbast. Ett annat synsätt som jag ogillar är folk som saknar respekt för regler. Många tror att ”nu ska jag köra så bra som möjligt för att inte kugga på uppkörningen”. Sedan så fort de får körkort så struntar de i att köra bra, för nu har de godkännande att de är kapabla att köra och framföra fordonet på ett tryggt sätt. Och ”nu får jag köra hur jag vill”.
Var noga med att du ska förstå helheten och orsakerna bakom reglerna. Det går inte att lyfta fram tillräckligt att teorin kan hjälpa en avsevärt i körningen. Man har så lite tid när man kör att fokusera på skyltar och regler och dylikt. Så ifall du tvekar eller är osäker så påverkar det din körning.
Det är viktigt att du ska känna dig säker och vara en sån bra förare som möjligt. Att inte vara ett hinder eller utsätta dig själv eller andra för fara. Håll hastighetsbegränsningarna, och tänk på att det finns en mening med allting. Tyck inte saker är onödigt eller oviktigt, för det är ofta tvärtom. Och tänk på att regelbundet öva både dina teoretiska och praktiska färdigheter. Det är mer generella tips, sen har du lite mer konkreta vad som är viktigt, som andra har kuggat på i kategorin: Förarprov --> Uppkörning