Start > Körkortsforum > Vad är skillnaden mellan halvl…

Vad är skillnaden mellan halvljus och varselljus?

Gäst 2011-07-27 09:14 ! Citera #
Hej!

Nån som kan förklara vad varselljus är och vad som är skillnaden mellan varselljus och halvljus?

/Nova
Gäst 2011-07-27 12:05 ! Citera #
En skillnad är att varlesljusett andvänds på bra siktförhållande. men halvljustel andväns overallt. och du vett också att man får inte tända dem här ljusen tillsammans. som dimljuset.
Gäst 2011-07-27 15:54 ! Citera #
Som ash skrev får varselljuset användas istället för halvljuset när det dagtid råder goda siktförhållanden. Så man kan säga att varselljuset helt enkelt är ett annat alternativ till belysning i dagsljus.
Gäst 2019-09-25 05:58 ! Citera #
Varselljus är till för att bilen ska synas. När det är dagsljus och bra sikt kan varselljusen användas i stället för halvljus. Inte alla bilar har varselljus.

Att kombinera varselljus med halvljus eller dimljus är förbjudet. :)
Gäst 2019-09-25 12:20 ! Citera #
Gäst 2019-09-25
Varselljus är till för att bilen ska synas. När det är dagsljus och bra sikt kan varselljusen användas i stället för halvljus. Inte alla bilar har varselljus.

Att kombinera varselljus med halvljus eller dimljus är förbjudet. :)
Jättebra att du svarade på en fråga som är 8 år gammal, och som redan hade fått svar! :D
Anders 2019-09-29 20:02 ! Citera #
Gäst tillförde något till svaret, dvs att det är till för att bilen skall synas.
Gäst 2019-10-28 20:22 ! Citera #
Gäst 2019-09-25
Varselljus är till för att bilen ska synas. När det är dagsljus och bra sikt kan varselljusen användas i stället för halvljus. Inte alla bilar har varselljus.

Att kombinera varselljus med halvljus eller dimljus är förbjudet. :)
Bästa förklaringen! Tack!
Godis 2019-11-01 00:15 ! Citera #
Gäst 2019-09-25
Varselljus är till för att bilen ska synas. När det är dagsljus och bra sikt kan varselljusen användas i stället för halvljus. Inte alla bilar har varselljus.

Att kombinera varselljus med halvljus eller dimljus är förbjudet. :)
Tack
Gonzalo 2023-02-03 15:06 ! Citera #
:D Ni är så noga. Under tiden har Ni svara; och precis idag, alla svar har funkat för mig. Kram
Björn He 2023-10-27 17:49 ! Citera #
Varselljus är alltså det framljus som avges av så kallad varsellykta... Jag har dock aldrig tänkt på att lära mig att använda varselljus, utan bara använt normalt halvljus. Varselljus får väl såvitt jag förstår inte användas i dimma eller annan kraftig nederbörd, oavsett om det är dagsljus eller mörker, utan då måste man använda dimljus eller halvljus, som dock INTE får vara tända tillsammans.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor