Blanda övningar eller?
Jag har börjat övningsköra privat också. Nu kör jag både i skolan och hemma.
Jag brukar träna på lite av allt möjligt när jag kör, men min egentliga fråga är ;
’’När man övningskör, kan man mixa alla övningar/moment eller bör man gå i ordning? T.ex ska man bli klar med ’’tex’’ backning helt
innan man går över till något annat? Jag brukar blanda, köra lite av varje för att på något sätt göra det mer roligare också.
Vad tror ni?
Enligt mig så borde du inte blanda dem eftersom då blir det svårt att hantera alla delar. det är best att ta en moment i taget. du lär dig snabbare på de sättet.
enligt mig så borde du inte blanda dem eftersom då blir det svårt att hantera alla delar. det är best att ta en moment i taget. du lär dig snabbare på de sättet.
I början kan det vara mycket klokt att ta en övning i taget. Uppväxling först, sedan nedväxling. Till exempel.
Däremot kan det vara en bra idé att starta i backe en stund och sedan göra något annat en stund innan du startar i backe igen. Det kan vara jobbigt att koncentrera sig för länge på en sådan sak. Så då får du en paus om du tränar något annat en stund. Att öva backning en stund och sedan öva något annat kan ju också vara en bra idé, man kan bli rätt trött i ”kopplingsfoten” och få ont i nacken om man backar, backar och backar.
I slutet av utbildningen kommer du såklart blanda övningar och kolla av så all kunskap sitter kvar.
Känn efter hur det känns och prova, känns det för rörigt och blir svårt att komma ihåg, ta ett steg tillbaka och öva en sak i taget - alla är vi olika!
Lycka till!
Mvh Fenomena - Trafiklärarstuderande
Jag har kört på trafikskola från scratch, och min körlärare blandar övningar. Jag har dock märkt att övningarna är blandade på ett genomtänkt sätt genom att vissa moment tränas genomgående i de rutter vi kör. När andra moment ska övas in kör vi en annan rutt där de momenten kommer in naturligt.
Hej!
Om jag var dig skulle jag gå lite mer steg för steg. Jag menar du kan ju börja med att lära dig de enkla stegen dvs. backning, starta i backe osv . Men samtidigt blanda lite så att du tränar lite av varje. Senare kommer du troligen att få mer erfarenhet och se resultat av din träning. Jag övningskörde privat och det fungerade alldeles utmärkt! Jag mixade alla övningarna och efter ett tag såg jag resultat. I trafiken kände jag mig mycket säkrare och det gick betydligt smidigare. För att göra det roligare är mitt tips att mixa övningar då du kör i olika trafiksituationer, och ”fastna” inte i en och samma situation.
Jag har kört på trafikskola från scratch, och min körlärare blandar övningar. Jag har dock märkt att övningarna är blandade på ett genomtänkt sätt genom att vissa moment tränas genomgående i de rutter vi kör. När andra moment ska övas in kör vi en annan rutt där de momenten kommer in naturligt.
Precis så här kör jag också med min trafiklärare. Eftersom jag kört privat lite grann och kommit till steg 10 betyder inte det att jag kör hundra på de tidigare stegen, därför blandar han moment från steg 3-10 tills allt sitter som en smäck. Dessutom blir det nya rundor i stan varje gång och han testar mig på teorin på ett klurigt sätt.
Senaste foruminläggen
Rubrik