Start > Körkortsforum > Körning på påfartssträcka/ acc…

Körning på påfartssträcka/ accelerationsfält på motorväg

Gäst1 2011-07-25 23:43 ! Citera #
Hej!

Vad är rätt och vad är fel? Min handledare vill att jag skall signalera i god tid med körriktningsvisaren vid påfarten dvs accelarationsfältet på motorvägen och och därefter hålla mer uppsikt på trafiken där och döda vinkeln innan jag lämnar accelarationsfältet. Men det innebär att det krockar med den turordning jag har lärt mig via teoriböckerna, dvs. blicken (backspeglar och dödavinkeln), pilen (använda körriktningsvisaren) och därefter körfältsbytet. För min handledare tycker det är viktigt att signalera med blinkers innan jag ens hunnit upp jämsides med trafiken på motorvägen eller det ens är möjligt att byta körfält, alltså då jag kör längsmed spärrområdet.

Vad säger ni andra, är det någon som har kört på motorväg med sin bilskollärare som kan berätta hur ni körde? Om man gör i fel ordning under uppkörningen kan det leda till att man blir underkänd?

Jag är väldigt tacksam för svar!
Gäst 2011-07-31 15:58 ! Citera #
Din handleare har fel eftersom man måste förs kontrolera om det fins bil på motorvägen, när du ger blinkers så anntar föraren på motorvägen att du kommer in NU! då kan han få panik och det kan ske en olycka.
Gäst 2011-08-01 13:05 ! Citera #
Kanske säger boken en viss sak. Som många håller med om. Men viktigast är att lyssna på körskoleläraren, han eller hon har varit med förr. Körskolelärare kanske föredrar att nya förare gör på ett visst sätt även om boken inte följer detta exakt. Ex. som att blinka till vänster på väg in i en rondell för att visa sina intentioner. Detta föredrar de flesta körskolelärare då det också hjälper förare som följde dessa regler när de tog körkort. Körskolelärare tänker som uppkörningskontrollanter! Att följa vad de säger kommer att hjälpa din körning :) Deras ord är i princip det man bör följa (även om de kan ha fel ibland).
Gäst 2011-08-08 13:46 ! Citera #
Om jag kör i ett accelerationsfält och ska ta mig ut på motorvägen så skulle jag först kolla i speglarna/döda vinkeln, innan jag blinkar, för att se hur läget ser ut. Sen slår jag på vänsterblinkers. Sen kollar jag i backspegeln, vänstra sidospegeln och döda vinkeln igen (någon kan ju ha dykt upp där medan jag var upptagen med att slå på blinkers. Dessutom vill man se hur trafikanterna på motorvägen reagerar på mitt blinkande. Det kan ju vara någon som ser att jag vill ut i körfältet, och som då gasar på för att hamna före mig och då vill jag ju inte krocka med honom). När jag har försäkrat mig om att jag och trafikanterna på motorvägen är överens om att jag kan köra ut, så lämnar jag accelerationsfältet och gasar eventuellt lite för att få bättre avstånd till bakomvarande trafik.
Gäst 2022-01-04 18:38 ! Citera #
Det är uppenbart att man inte ska blinka förrän man kommit upp i lämplig fart och sett i backspegeln samt kontrollerat döda vinkeln. Därefter byter man körfält. Vad har annars körriktningsvisaren för funktion om det inte är för att tala om för mina medtrafikanter att jag nu byter körfält?
Gäst 2022-01-04 19:04 ! Citera #
Kört i över 40 år i USA och i Sverige. Har alltid blinkat när jag är på rampen till motorvägen så att jag så tidigt som möjligt ger tid för trafiken på motorvägen att vara uppmärksam på ett inkommande fordon i trafiken på motorvägen som ju där jag bott i bl.a metropol områden varit mycket tät och mycket turister och höga hastigheter och 2-5 filer med ganska täta av och påfarter. Med blinkers blir man uppmärksammad. Funkat bra så här långt.
Gäst 2022-01-04 21:57 ! Citera #
Gäst 2022-01-04
Det är uppenbart att man inte ska blinka förrän man kommit upp i lämplig fart och sett i backspegeln samt kontrollerat döda vinkeln. Därefter byter man körfält. Vad har annars körriktningsvisaren för funktion om det inte är för att tala om för mina medtrafikanter att jag nu byter körfält?
När man ska köra vänstersväng på landsväg så ska man blinka vänster tidigt. Innan man byter körfält. Hur tänker du kring det?
Gäst 2022-01-06 11:44 ! Citera #
Mycket skitsnack om vad som gäller och inte gäller. :x
Du ska ligga i 70-80 km/h innan du passerar slutet ”stålet” eller annan märkning.
https://www.google.se/maps/@59.6204233,16.519965,3a,75y,41.5h,67.57t/data=!3m6!1e1!3m4!1sSA3BpDEypIQ5xpv5KqS4Bg!2e0!7i16384!8i8192

På denna väg är det 80 km/h som gäller. Ser ni dom två röda pinnarna? Ligger du inte 70-80 km/h innan dom på en sådan här fin, mjuk och lång påfart så skulle jag ha underkänt dig om jag var inspektör. Förutsatt att du inte har hinder eller en väldigt svag bil.
Du ska signalera i god tid att du avser att åka in. Det är skitsnack om ”då kan dom ju bli rädda jueeee”. Cirka 200 meter innan dom där två röda pinnarna skulle jag ha börjat blinka.
Det är din uppgift att kolla döda vinkeln innan du åker in i högra körfältet.
Det är dom på vägens uppgift att släppa in dig, gör dom inte det så får du sakta ner lite och åka in bakom.
Fingret kan ges efter att du är bakom dom. 8-)
Gäst 2022-01-08 00:10 ! Citera #
Gäst 2022-01-06
Mycket skitsnack om vad som gäller och inte gäller. :x
Du ska ligga i 70-80 km/h innan du passerar slutet ”stålet” eller annan märkning.
https://www.google.se/maps/@59.6204233,16.519965,3a,75y,41.5h,67.57t/data=!3m6!1e1!3m4!1sSA3BpDEypIQ5xpv5KqS4Bg!2e0!7i16384!8i8192

På denna väg är det 80 km/h som gäller. Ser ni dom två röda pinnarna? Ligger du inte 70-80 km/h innan dom på en sådan här fin, mjuk och lång påfart så skulle jag ha underkänt dig om jag var inspektör. Förutsatt att du inte har hinder eller en väldigt svag bil.
Du ska signalera i god tid att du avser att åka in. Det är skitsnack om ”då kan dom ju bli rädda jueeee”. Cirka 200 meter innan dom där två röda pinnarna skulle jag ha börjat blinka.
Det är din uppgift att kolla döda vinkeln innan du åker in i högra körfältet.
Det är dom på vägens uppgift att släppa in dig, gör dom inte det så får du sakta ner lite och åka in bakom.
Fingret kan ges efter att du är bakom dom. 8-)
Jappo.


Upp i fart som inlägget skrev.

Satan, inte maska in, upp i fart, kolla trafiken innan glid in, självklart blinka i god tid innan.

Fasen de som är inne ska inte behöva bromsa in.

Anpassa hastigheten, ”sikta på en bil före dig” o upp i fart, kolla döda vinkeln, blinka, kolla döda vinkeln igen och glid in ”smooth and nice” smidigt och snyggt ;)
Guest 2022-01-08 19:23 ! Citera #
Sätter på blinkers tidigt på påfarten för att signalera till andra trafikanter att jag kommer vilja byta fil. Så lärde min körskolelärare mig en gång i tiden och det fungerar allra bäst. Sen byter jag såklart inte fil förrän det är fritt, men att man sätter på blinkers i god tid ger andra möjligheten att anpassa sin hastighet så samspelet funkar. Upplever att majoriteten av alla trafikanter gör samma som mig vid påfart.

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov