Start > Körkortsforum > Hjälp, kan man lära sig parker…

Hjälp, kan man lära sig parkera rätt!

elev 2011-07-25 00:56 ! Citera #
Hjälp!!!

Jag undrar om det fler med mig som tycker det är svårt att parkera rätt? Bilen hamnar oftast snett i parkeringsfickan eller långt till höger.

Självförtroendet håller på att sjunka eftersom min handledare blir väldigt irriterad varje gång det blir fel. Dessutom får man höra svidande kritik som exempelvis att det är något fel på en själv.


Vilka tips har ni att komma med som kan göra att det blir enklare att parkera. Själv måste jag tricksa rätt mycket med bilen fram och tillbaka innan bilen rättats upp men det har inte min handledare tålamod med. Helst skall man kunna rätta upp bilen vid samma tillfälle som man kör in i parkeringsfickan. Jag känner mig stressad och tror att jag hamnat i en dålig cirkel. Snart vågar jag som sagt inte parkera längre.

-elev
Gäst 2011-07-25 09:03 ! Citera #
Att parkera är svårt för väldigt många personer. Det är inget du är ensam om. Din handledare borde ta hänsyn till det och hjälpa dig istället för att bli irriterad. Övning ger färdighet.. Om du känner att du behöver extra mycket hjälp eller kanske vill parkera utan din handledare så ta en lektion på en körskola. Där får du definitivt tips om hur du t ex kan använda backspeglarna vid en fickparkering.
Shandi 2011-07-29 16:43 ! Citera #
Låt inte handledaren stressa dig. Be honom/henne istället lära dig några tricks för hur man parkerar, i vilken ordning man kollar speglarna osv. När jag fickparkerade första gången talade min handledare om precis när jag skulle börja vrida ratten och hur mycket... och det gick toppen på första försöket, och han har inte behövt instruera mig sen dess.
annaishere 2011-08-03 13:19 ! Citera #
Vad tråkigt med en sådan handledare. Tänk på att ta den tid du behöver och säg ifrån (vänligt) till din handledare att du faktiskt behöver hjälp och be honom instruera dig.

Jag vet hur det känns, mina handledare tror att allt ska vara lekande lätt och förstår inte varför jag inte fattar. Det problemet har jag löst genom att köra på trafikskola...
Gäst 2011-08-03 15:41 ! Citera #
Körskola och handledare eller flera handledare kan vara bra. Då kan man få saker förklarat på olika sätt.
Gäst 2011-08-04 11:55 ! Citera #
Hej!
Jag hade också samma problem som dig i början och tyckte det var väldigt svårt att parkera bilen så att den kom rakt in i parkeringsfickan, men sedan fick jag ett tips utav min lärare på körskolan som gjorde det mycket lättare.

Om du tänker dig att det t.ex. står en bil parkerad på vänster sida i en parkeringsficka när du kommer in på en parkering och din lärare ber dig att parkera på höger sida om den bilen så ska du först och främst hålla så långt ut mot höger som du bara kan för att sedan få en rakare sväng in i fickan när det är dags att svänga, men innan dess ska du köra rakt fram tills att din axel är i linje med den vänstra linjen av parkeringsfickan som bilen står parkerad i. Sedan kör du endast 10-15 cm fram och börjar sedan svänga i princip fullt ut, eller så mycket som det behövs för att komma in rakt i fickan. Sedan ska du stå rakt och rätt placerad och du har klarat av att göra en perfekt parkering.

Prova denna metod när du övningskör hemma några gånger tills att det sitter så ska du se att du klarar det nästa gång på körskolan. Lycka till! ;)

Senaste foruminläggen

Rubrik
Inlägg
Senaste inlägget
5
I går 20:04
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo