Start > Körkortsforum > Kostnad MC kort

Kostnad MC kort

McNick 2009-03-30 11:57 ! Citera #
Vad kan det kosta att ta MC kort i trafikskola? Jag är 22 år och har övningskort lite med farsan + att jag har kört crossmotorcykel en del på bana? Hur många lektioner kan behövas?
Slashie 2009-04-17 12:49 ! Citera #
I regel är det inte billigt att ta mc-kort. Beroende på förkunskaper och fallenhet varierar kostnaderna precis som längden för en körlektion. Priset är också olika men en lektion på 40 minuter kan gå på mellan 450 och 500 kr. Många trafikskolor erbjuder olika startpaket och ger också dubbellektioner. Även priset för teorikursen är olika. Av Göteborgs nästan 50 trafikskolor erbjuder 15 utbildning för motorcykel. För prisuppgifter och mer information, gå in på www.str.se.

Kopierade texten från någon hemsida.. Teoriprov+uppkörning ligger på strax över 1000, plugga på i boken bara så ska det gå bra :P
Bossebuse 2009-04-20 14:25 ! Citera #
Mclektionerna där jag bor kostar 800 kr timmen, + 1500 kr för uppkörningsavgift med skolans mc, så det varierar ganska mycket ifrån stad till stad.
Gäst 2009-04-21 21:40 ! Citera #
Jag har själv kört mycket mc och jag skulle väl rekomendera ca5 lektioner, detta för att bygga upp någon slags trafik vana, sedan så är det ju teorin.. bara att plugga!
Rossi 2009-06-17 01:23 ! Citera #
Ojdå, det märks verkligen att det kostnaderna varierar bland trafikskolorna, varför jag alltid rekommenderar att man kollar runt bland de lokala trafikskolorna innan man bestämmer sig. Jag betalar 1000 kronor för en dubbellektion (alternativt 5800 för fem dubbellektioner).

Körde cross gjorde jag med innan, men att köra på bana och att jämföra det med i trafik går inte att göra. Konbanan hade man ju aldrig tränat på innan till exempel, och trafikregler gäller ju inte på crossbanan ;). Så skillnaden är stor.

Är just nu på min nionde dubbellektion och min lärare säger att jag alldeles strax är redo för uppkörning, så är du någorlunda kvick på att lära dig så räcker det med cirka tio dubbellektioner.

Mvh
/Rossi
Gäst 2009-06-21 13:31 ! Citera #
Om du har erfarenhet av mc/cross så tror jag att du behöver ca 5 körlektioner eller mer (vägverkets körprov e riktigt svår)
Gäst 2009-07-22 11:32 ! Citera #
Det är inte billigt med något körkort. Man kan hålla nere sina kostnader genom att öva med föräldrar och kamrater. Man ska lära sig de riktiga tekikerna på körskolan och sedan öva och åter öva på egen hand så att momenten sitter i ryggmärgen. Om man ska öva in momenten med bromsning, slalomkörning & konkörning och allt annat med en 800kronors-lärare bedvid sig blir det dyrt.
Love 2009-08-04 15:45 ! Citera #
Räcker gått och väl med 4000 -5000 tror jag :)

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Testa ett teoriprov