Start > Körkortsforum > Tipps för att inte ge upp?

Tipps för att inte ge upp?

miljan 2011-07-24 14:05 ! Citera #
Tips för att inte ge upp när man gång på gång blivit kuggad på teoriprovet då man varit 3-5 poäng ifrån varje gång.
Plugga hårdare? försökt men har svårt att lära in.
Provat plugga med bok och dator samtidigt? redan gjort försökt.
Försökt intalat en själv att man kan? Självförtroende hamnar i bott då den enda färg på skärmen man får se gång på gång när man försöker är RÖD.

Hur ska man hålla båda självförtroende uppe och fortsätta försöka när det känns som om man aldrig kommer att lyckas?
inspektörn 2011-07-24 18:55 ! Citera #
Gå igenom bocken sida för sida med en erfaren förare eller trafiklärare som kan förklara varför saker och ting är som dom är!
Det är ju dom kunskaperna du skall kunna tillämpa i trafikens alla olika situationer, så det gäller att förstå varför det är som det är.
Att tolka skyltar, vägmarkeringar mm är livsviktigt och då gäller det att veta VAD dom betyder, inte vad man TROR dom betyder!
Gäst1 2011-07-25 00:37 ! Citera #
Hej,

den största utmaningen är att inte ge upp på grund av motgångar. Enligt statistik, minns inte exakt var jag läst det, kuggar närmare hälften som skriver teoriprovet. Men tänk, livet är fullt av motgångar, de flesta när vi ser tillbaka kanske vi inte vill minnas som en utmaning, då vi var små och föll gång på gång innan vi lärt oss gå eller cykla, då vi läste grundskolan och gymnasiet och pluggade inför alla olika prov och tentamen, då vi sökte jobb första gången och undrade ’vad har jag att komma med som gör att jag förtjänar det här jobbet mycket mer än alla andra’ eller i en ny relation med första killen/tjejen.

Vissa saker har vi tagit för självklart att detta skall vi klara och det är kanske därför vi inte har sett dem som en utmaning, mer som en självklarhet medan andra erfarenheter får oss att tänka att vi står vid foten av världens högsta berg. Med den inställningen kommer vi aldrig att börja klättra eller nå toppen, målet måste vara inställt på att lyckas!

Varför skulle du inte klara körkortsteorin? Är du kanske annorlunda än någon annan? Din egen erfarenhet i jämförelse med statistiken talar för att du är som alla andra och i gott sällskap dessutom. Du kommer såmåning om att lyckas med teoriprovet och uppkörningen, det är jag fullständigt övertygad om! Det är väldigt många i Sverige som har körkort idag vilket talar för att det finns en chans att du själv också kommer att lyckas. Andra har ju lyckats före dig. Tänk också på att en hel del av dessa säkerligen misslyckats med teorin någon eller ett antal gånger. Läs bara inläggen på detta forum så får du se vad andra elever går igenom/ har gått igenom.

Håller med om den som skrev det tidigare svarsinlägget, det viktigaste är att förstå hur saker hänger ihop. Själv upplever jag att reglerna i trafiken är rätt logiska, men man behöver reflektera rätt mycket på de olika svarsalternativen innan man ser det logiska tänket bakom det givna svaret. Ibland har jag svarat fel därför att jag inte reflekterat över frågan och svarsalternativen tillräckligt. Ibland är det slarv, man läser och svarar för snabbt därför att det givna svaret upplevs som självklart vid första ögonblicket trots att många frågor & svar kräver djupare reflektioner. Vid andra tillfällen har jag upptäckt brister i kunskaper om de lagar som styr trafiken när svaret på frågorna blev fel. Poängen är att hitta orsakerna till varför man svarat fel på vissa frågor och varför man klarat andra. Då vet man vad man behöver jobba extra med, exempelvis läsa igenom frågor och svar nogrannare för att inte göra slarvfel, att reflektera djupare på frågorna & svaren eller läsa på vissa delar av teorin mer.

Av de olika teoriprogram som jag har använt, vilka är TEOs trafikskola, Bonnierstrafikskola och nu senast korkortonline, anser jag det sista vara det bästa teoriprogrammet. Svarar man fel på vilken fråga som helst, finns det alltid förklaringar varför ens svarsalternativ är fel samt bakgrundsförklaring och resonemang samt referenser till det rätta svarsalternativet. Man behöver alltså inte sitta och fundera eller bläddra i teoriboken i timmar innan man kan konstatera varför ens svarsalternativ var fel och det andra rätt. Har du inte prövat körkortonline, så gör det, det kan jag varmt rekommendera.

De andra råden jag ger dig är att sitta med teorin och frågorna på en plats som är avskild så du inte blir distraherad av annat i din omgivning när du gör teorifrågorna och undvika stress när du sitter där. Känner du någon annan elev eller någon som har körkort du kan resonera med är det bra också.

Lycka till!
Shandi 2011-07-29 16:10 ! Citera #
Har du någon som kan plugga med dig? Som kan rita upp exempel och fråga hur du ska agera i olika situationer? Vissa människor lär sig lättare via diskussion och inte bara läsning (problem-baserad inlärning).
Gäst 2011-08-01 15:09 ! Citera #
Bara att försöka igen, men det är ingen idé att chansa om mna inte pluggat.

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I dag 12:10
13
I dag 08:50
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortstest