Start > Körkortsforum > Inför provet, slippa undan yti…

Inför provet, slippa undan ytinlärning?

miljan 2011-07-24 13:50 ! Citera #
Skulle behöva få några tips angående hur man kommer undan ytinlärning när man sitter vid datorn och gör tester. Känns hopplöst för min del som hela tiden memorerar de rätta svaren. Tillslut läser jag inte längre frågan utan vet att det är alternativ B som är rätt eller kanske alternativ C.
Gäst 2011-07-27 18:11 ! Citera #
Du kan be någon som redan har körkort att förhöra dig muntligt med frågor utan svarsalternativ. Du bör motivera varje svar ordentligt. Ett annat tips är att göra teoritest åt dig själv. Kanske utan svarsalternativ även där? Förhoppningsvis kommer du då ifrån fokuset på svarsalternativen och kanske även lär dig något genom att konstruera testet. Tyvärr har jag inga tips på hur du kan åstadkomma något liknande framför datorns teoritest, men lycka till!
Shandi 2011-07-29 16:08 ! Citera #
Även om du vet att tex B är rätt, så ställ dig själv frågan varför är de andra alternativen fel? Tvinga dig själv att ge förklaring! :)
Gäst 2011-07-31 22:25 ! Citera #
Jag lär mig bäst när jag vet varför ett visst svar är rätt framför alla andra alternativ. Det har gjort det lättare att köra i trafiken också.

Men hur lär man sig all statistik utan till? Det känns så onyttigt... för låt att jag bröt din tråd med en ny fråga. Men jag antar att det även kommer en hel del statistikfrågor på teoriprovet.
Gäst 2011-08-01 12:45 ! Citera #
Många sitter i timmar med dessa test. Visst, man kan alla frågorna utantill. Från just det programmet. Enkla omformuleringar av samma fråga kan komma att hindra dig från att välja rätt svar på själva teoriprovet. Mitt tips? Titta runt på olika hemsidor, gör små gratistester istället för att använda endast körskolans. Läs de teoriböcker du har, där lär du dig inte svar på frågor utan sammanhang och fakta. Plugga på! :)

Och det där med statistiken... Råplugga siffrorna för sig. Mycket av infon från körkortsboken är användbar och viktig, saker som du vill komma ihåg en lång tid framöver. Statistiken tillhör inte den kategorin, lär dig det för att glömma 2 dagar senare ;)

Senaste foruminläggen

Rubrik
2
I dag 12:10
13
I dag 08:50
Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd
Teoribok – körkortsboken 2025 med körkortsteori
Körkortsboken 2025

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Gratis körkortsfrågor