Start > Körkortsforum > Konstig Situation vid uppkörni…

Konstig Situation vid uppkörning,blir underkänd.

miljan 2011-07-24 13:44 ! Citera #
Har man ritktigt med otur så hamnar man i en konstig situation som man som ny förare har svårt och veta hur man ska agera. En sådan situation hände mig. Jag stod vid ett trafikljus och skulle svänga vänster, på andra sidan finns det två filer ett för de som ska åka rakt och ett för de som ska svänga in på samma väg som mig. När jag stannat vid trafikljusen så finns det en bil som jag ser ska in på samma väg som mig (han har förtur jag ska korsa hans körbana) Ljuset slår om och jag rullar fram för att sedan åka efter den svarta plötsligt dyker det en bil upp i det andra körfältet som ska rakt och jag åker inte men tanten i bilen saktar in...Hon står stilla och åker inte, Hm har det blivit rött är min första tanke och att jag måste skynda mig över. Jag såg inte trafikljusen eftersom jag åkt fram för att smidigt köra iväg in på min väg. I paniken som blev börjar jag köra då stoppar uppkörnings läraren mig och säger att jag inte får åka för hon ska åka först! efter 4-5 sekunder brummar tanten över efter att ha sett att uppkörningsläraren tvärnitat bilen...För att göra mig mer irriterad så brummar hon över i gångfart.
Körningen blev icke godkänd!

Är det någon mer som råkat ut för liknande händelser ?
Gäst 2011-07-31 17:05 ! Citera #
Hej,

vi diskuterade den här situationen jag och min handledare som är en jätteerfaren förare, dock inte bilskollärare. Jag skall ta upp det här scenariot med min bilskollärare när jag träffar honom också på måndag. Men som sagt var sa min handledare att hon den här föraren som saktade in för dig skulle ha varit mer tydlig i sina intentioner, genom att sakta in, gav hon dig signalen om att du kunde fortsätta din körning, trots att du enligt reglerna har väjningsplikt mot mötande trafik. (Väjningsplikt mot mötande trafik gäller då du har grön ljusignal utan pil, i dessa fall kan nämligen mötande ha grönt samtidigt som dig). I vilken korsning inträffade det här?

Önskar dig bättre lycka vid nästa uppkörning!
miljan 2011-08-02 20:20 ! Citera #
En fyr vägs. Hon stod stilla och det gjorde mig förvirrad och trodde att det blivit rött ljus vilket i sin tu ledde till ett panik artad inciativ att köra för att inte bli underkänd för att jag stod halvt utkörd i en korsning och stör all trafik. Det var en mycket knepig situation och hade den inte blivit av så hade jag klarat uppkörningen.
inspektörn 2011-08-02 20:29 ! Citera #
Är du säker på att det var det enda du kuggade på?
Vad står det på protokollet?
Vilka kryss är satta och var sitter dom?
ulla 2011-08-03 07:59 ! Citera #
Jag har haft samma otur 2 gånger och nu senast tyckte han även att jag körde för fort i korsningar med högerregel, detta trots bra sikt o att det inte kom någon från höger.Då körde jag 25 på 30 väg. Ett tips till alla andra: Sakta ner i dessa korningar även om det inte kommer någon.
Jag har en ny uppkörning snart och det blir min 3:e. Skam den som ger sig . Jag kuggade även på saker som jag klarade gången innan så jag vet att jag kan köraq.
Gäst 2011-08-28 23:27 ! Citera #
Jag har kört upp 2 gånger som privatist och misslyckats pga konstiga situationer. Jag har kört ungefär 12 lektioner på 2 olika körskolor som är med i STR och båda skolorna har godkänt mig, för mig var teorin ett problem därav privatbokningen.

Första gången körde man allmänt bra, men hamnade i en situation redan 30 sekunder in i körningen och nervositeten ligger fortfarande kvar = riktigt stort misstag hände. Ingripande.
Sen när körningen är klar bockar hon i extra saker som jag klarat under körningen så mitt protokoll ser extra dåligt ut? :x

Andra gången hamnar jag 2 halvluriga situationer.
Rullar mot en högerregelkorsning där en lastbil står till höger. Jag saktar ner väldigt mycket (tomgång på 2an) och inväntar att lastbilen ska köra. Han bara står och väntar. Jag tar ett snabbt beslut att han vill vara snäll och ge mig företräde eftersom jag trodde att jag tydligt visat att jag saktade ner och ville släppa fram han. Tanten säger inget, men jag säger att jag vet att högerregeln gällde i den korsningen.
Tanten förklara att man ska vänta på att han skulle köra och visst jag kan hålla med om att man borde vänta jämt i sånna situationer.

Senare under slutet av samma körning så ligger jag i vänsterfilen, därför att jag ska vänster i en rondell, på en 2filig väg mitt i stan, sista kurvan innan körningen är klar...
Då kör en bil ut från en parkering ut i högerfilen ungefär framför/bredvid mig. Kärringen jag kör med tvärnitar och bockar i ”Ingripande”. Är det verkligen sant att man blir kuggad för sånt eller är kärringen på dåligt humör?

Känns iaf skittråkigt att man blir kuggad för sånt här, det är verkligen stenhårt att man klarar sin uppkörning och det beror väldigt mycket på vilka situationer som uppstår samt hur ”rutinerad” du är. Förstår inte hur man kan kräva så mkt för att få ett körkort som dras in för minsta lilla inom 2 år?
Jennifer 2011-08-30 13:37 ! Citera #
Exakt samma situation blev jag kuggad på. en lurig korsning där jag visade företräde till de andra och sen åkte. läraren ingrep och i slutet sa han att allt var perfekt utom att han behövde ingripa en gång. EN GÅNG. ska det verkligen vara så?? :?
inspektörn 2011-08-30 18:40 ! Citera #
Jennifer, vid ett ingripande är det ju inte du som kört, för du har ju inte klarat av situationen. Skall du ha en person brevid dig jämt som tar över när du inte behärskar läget?

Gäst, 12 lektioner är inte mycket till rutin, ca 12 mils körning! Har du kört privat med?
Läs dessutom på vad prövotid innebär, för där är du helt ute och cyklar!

Senaste foruminläggen

Öppet forum – skriv direkt utan att registrera
Starta en egen tråd

Gratis körkortsbok

Teoribok – körkortsboken 2024 med körkortsteori
Ladda ner Teoribok
PDF   364 sidor   30 MB
Apple Books: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori Google Play: Teoribok – den senaste körkortsboken 2024 med körkortsteori

Teoriprov med videofrågor

Videofrågor – teoriprov med körkortsfrågor på Körkortonline.se Teoriprov, gratis demo